Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
AdBlue to płyn wspomagający walkę z zanieczyszczającymi środowisko spalinami samochodów. Dzisiejsze normy europejskie, a dokładniej Europejski standard emisji spalin określa dopuszczalną emisję spalin do atmosfery, przez co pojazdy, które nie spełnią określonych norm nie mogą być sprzedawane na terenie Unii Europejskiej. Producenci samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem diesla, umieszczają w nich katalizatory SCR, które przy pomocy płynu AdBlue oczyszczają spaliny, a tym samym nie stanowią zagrożenia dla środowiska i spełniają europejskie normy. Dzięki temu artykułowi dowiesz się znacznie więcej o płynie AdBlue oraz poznasz jego pełne zastosowanie.
AdBlue – co to dokładnie jest?
AdBlue to wodny roztwór mocznika (32,5 proc) i wody demineralizowanej (67,5 proc.), który wbrew nazwie sugerującej, że jest koloru niebieskiego, nie posiada żadnej barwy. Jest to nietoksyczny płyn, który wtryskiwany do układu wylotowego pod wpływem wysokiej temperatury wchodzi w reakcję ze spalinami. AdBlue powoduje zmianę tlenków azotu w wodę i azot, które są nieszkodliwe dla środowiska (azot stanowi około 78 proc. powietrza).
Wprowadzenie AdBlue na rynek jest rezultatem normy Euro 6, która obowiązuje od 2014 roku i jest stale modyfikowana. Rezultatem tych modyfikacji jest wprowadzanie coraz to niższych norm dopuszczalnej emisji cząstek stałych. Od stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d, która zobowiązuje producentów samochodów do zastosowania technologii umożliwiającej utrzymanie emisji CO2 na średnim poziomie wynoszącym maksymalnie 95 g/km.
Jak działa AdBlue?
AdBlue wtryskiwany jest do katalizatora, który znajduje się w układzie wydechowym, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury uwalnia się amoniak. Związek ten wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, co w rezultacie neutralizuje szkodliwe substancje i zamienia je w parę wodną oraz azot. Katalizator pobiera płyn AdBlue tylko w określonej temperaturze panującej w danym punkcie układu wydechowego. Jeśli ten punkt nie osiągnie wymaganej temperatury, nie będzie możliwe wytworzenie się amoniaku, od którego zależy sukces całego procesu oczyszczania spalin. Jeżeli temperatura spadnie poniżej -11,5 st. Celsjusza, płyn AdBlue zamarznie, zatem nie będzie działał. W najnowszych modelach samochodów producenci umieszczają specjalne grzałki, które przyspieszają rozgrzewanie katalizatorów, jednak spełniają one swoją funkcję dopiero w czasie pracy silnika.
Gdzie znajduje się zbiornik AdBlue?
Zbiornik AdBlue znajduje się zazwyczaj w tylnej części auta. W większości modeli samochodów jest on umieszczony w okolicach bagażnika pojazdu, pod podłogą, albo przy ścianie bocznej auta. Wlew płynu AdBlue może być umieszczony przy wlewie paliwa, pod maską albo w bagażniku – w zależności od wieku i modelu auta. W starszych samochodach wlew można znaleźć w mało oczywistych miejscach, np. w Citroenie C4 Picasso znajduje się we wnęce na koło zapasowe, a w BMW X5 E70 pod maską. Nowsze auta mają umieszczony wlew AdBlue oznaczony niebieskim kolorem, który jest umieszczony obok wlewu paliwa.
AdBlue – cena
Wiele firm zajmuje się produkcją płynu AdBlue, a co za tym idzie, można go kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej. Co ważne, przy zakupie AdBlue trzeba zwrócić uwagę, czy płyn spełnia wszystkie wymagane normy. Aby to zrobić należy poszukać na opakowaniu informacji, że produkt jest zgodny z normą ISO 22241-1. Substancji nie oznaczonych w ten sposób lepiej nie kupować, a tym bardziej wlewać do katalizatora.
Ceny AdBlue oferowane przez poszczególnych producentów nie różnią się znacznie, jednak najbardziej opłacalne jest tankowanie płynu na stacjach benzynowych wyposażonych w specjalnie do tego przystosowane dystrybutory. Cena za AdBlue z dystrybutora wynosi około 2 zł za litr.
Można również kupić płyn AdBlue w pojemnikach o różnych pojemnościach. Cena takiej butli jest zależna od jej wielkości – im większa pojemność, tym cena za litr jest niższa. Średnio za litr AdBlue w 10 litrowej bańce zapłaci się 4 zł.
Co się stanie, jak zabraknie AdBlue?
Pełny zbiornik AdBlue wystarcza na kilka lub kilkanaście tysięcy kilometrów – spalanie zależy od konkretnego silnika oraz ekonomii jazdy. Przeciętne spalanie AdBlue wynosi 1-1,5 litra na 1000 kilometrów. O niskim poziomie płynu poinformuje cię kontrolka AdBlue (piktogram z butelką z wylewającym się płynem). Zapas płynu można również sprawdzić w menu komputera pokładowego. Rezerwy AdBlue nie można bagatelizować, ponieważ gdy płyn ulegnie całkowitemu wyczerpaniu, nie będzie możliwe ponowne uruchomienie silnika przed uzupełnieniem AdBlue. Jeśli płyn AdBlue skończy się w trakcie jazdy, silnik przejdzie w tryb awaryjny – będzie pracował do momentu wygaszenia jednak ze zmniejszoną mocą.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.