Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Gdy w miastach samochodów jest coraz więcej, coraz mniej jest wolnych miejsc parkingowych, a te, które są, często są tak ciasne, że dla niewprawionego kierowcy okażą się przeszkodą nie do przejścia. Wówczas z pomocą przychodzi asystent parkowania, a więc wszelkie udogodnienia w samochodzie, ułatwiające bezproblemowe manewrowanie na miejscu postojowym.
Czym jest i jak działa asystent parkowania - rodzaje
Czujniki cofania
Asystent parkowania to szereg układów ułatwiających kierowcy parkowanie samochodem. Najprostszy i najbardziej popularny system parkowania składa się z kilku czujników cofania w tylnym zderzaku i jednostki sterującej.
Jak działają czujniki parkowania? Elektromagnetyczne czujniki parkowania podczas swojej pracy wysyłają fale elektromagnetyczne, które napotykając na przeszkodę, odbijają się od niej. Odbite fale trafiają do odbiornika fal w czujniku parkowania i na podstawie czasu, który upłynął od wysłania do odbioru fal, określana jest odległość od przeszkody.
Jeżeli mamy do czynienia z fabrycznym układem wewnątrz kabiny nie odnajdziemy dodatkowych elementów. Z kolei akcesoryjne czujniki cofania często są dodatkowo wyposażone w wyświetlacz informujący o odległości od przeszkody, który może być umieszczony na desce rozdzielczej w samochodzie.
Czujniki parkowania są montowane w zderzakach, głównie tylnym, jednak coraz popularniejsze są te montowane w przednim zderzaku. Niegdyś takie rozwiązanie było zarezerwowane głównie dla samochodów wyższej klasy, którymi z uwagi na duże gabaryty trudno było manewrować w mieście.
Asystent parkowania informuje o zbliżaniu się do przeszkody z wykorzystaniem krótkich sygnałów dźwiękowych. Częstotliwość tych odgłosów wzrasta w miarę zbliżania się do przeszkody, aż do momentu gdy jest ona na tyle blisko, że układ wydaje z siebie ciągły dźwięk.
We współczesnych samochodach sygnał dźwiękowy jest często łączony z informacją graficzną. Na ekranie wyświetlana jest odległość poszczególnych fragmentów samochodu od przeszkód.
Kamery cofania
Pomocnym uzupełnieniem czujników parkowania są kamery cofania. Dzięki nim poza sygnałem dźwiękowym oraz informacją graficzną o odległości od przeszkody mamy do dyspozycji również obraz z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu. Kamery cofania rejestrują obraz w niewielkiej odległości od naszego samochodu, najczęściej z widocznymi elementami nadwozia, np. zderzaka.
Najbardziej zaawansowaną kamerą parkowania jest system kamer 360. Składa się on z kilku kamer umieszczonych wokół samochodu. Obraz z nich jest łączony w całość i w ten sposób uzyskiwany jest na ekranie widok na pojazd z lotu ptaka. Na wyświetlaczu jest widoczny zarys samochodu wraz z otaczającym go otoczeniem.
Automatyczne parkowanie
Samochody, które same parkują - niegdyś fikcja dziś codzienność. Najbardziej zaawansowanym, a zarazem najłatwiejszym sposobem na zaparkowanie samochodu jest asystent, który sam znajdzie odpowiednie miejsce oraz z niewielką pomocą kierowcy, odpowiednio wymanewruje pojazd, który będzie idealnie zaparkowany.
Układ automatycznego parkowania to coraz bardziej popularne wyposażenie samochodów. Wykorzystuje on do działania czujniki parkowania umieszczone obowiązkowo w przednim i tylnym zderzaku, jak również układ pozwalający na kręcenie kierownicą bez udziału kierowcy. Zadanie kierowcy zostaje ograniczone tutaj do zmiany biegów, operowania pedałami oraz ogólnym czuwaniem nad bezpieczeństwem manewru.
Automatyczne parkowanie jest możliwe w przypadku równoległych miejsc postojowych oraz prostopadłych, na które można wjechać tyłem.
Czujniki cofania do samochodu, jako wyposażenie akcesoryjne
Gdy w naszym pojeździe nie ma zamontowanych czujników parkowania, istnieje kilka opcji na ich zainstalowanie na własną rękę, za mniej niż 100 zł.
Najprostszym rozwiązaniem będzie zakup ramki tablicy rejestracyjnej wyposażonej w czujniki parkowania, najczęściej trzy. Dzięki tej opcji możemy doposażyć samochód w czujniki parkowania bez wiercenia w zderzaku oraz innych inwazyjnych prac. Wystarczy wymienić ramkę tablicy i odpowiednio podłączyć i poprowadzić przewody do środka samochodu. Do tego celu możemy wykorzystać sporą ilość otworów technologicznych w karoserii samochodu, tak aby nie wiercić dodatkowo w samochodzie, co mogłoby być przyczyną powstawania ognisk korozji.
Niestety czujniki parkowania w ramce z uwagi na niewielką ich ilość oraz na zbyt dużą wysokość montażu takiej ramki są znacznie mniej dokładne od seryjnego asystenta parkowania.
Bardziej pracochłonną opcją będzie zamontowanie czujników parkowania w zderzaku, a więc tak, jak przewidział to producent. Dobry zestaw czujników będzie zawierał dokładną instrukcję montażu, dzięki której unikniemy błędów podczas instalacji. Najważniejszym krokiem będzie odpowiednie wywiercenie otworów pod czujniki. Musimy zrobić to jak najstaranniej. Nie warto oszczędzać czasu na dokładne rozrysowanie miejsc montażu, a najlepiej będzie wykorzystać do tego taśmę papierową. Na niej bez problemu naniesiemy wszelkie potrzebne wymiary, a dodatkowo będzie ona chroniła przylegający lakier podczas wiercenia.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.