Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Wymiana rozrządu to jedna z kluczowych napraw eksploatacyjnych, których trzeba dokonywać okresowo w każdym samochodzie. Sprawnie funkcjonujący rozrząd to jeden ze strategicznych elementów działania auta. Zaniedbanie momentu, kiedy wymiana rozrządu jest konieczna, może mieć dla silnika opłakane skutki.
Rozrząd – co to jest?
Rozrząd to układ napędu wałków, które dzięki swoim mimośrodowym kształtom otwierają i zamykają zawory ssące (dolotowe) i wydechowe (wylotowe) w komorze spalania silnika. Zawory te sterują dopływem powietrza (bądź mieszanki powietrzno-paliwowej) do cylindrów w silniku, jak również wyprowadzaniem spalin z silnika. Działanie rozrządu wymaga precyzji i jakiekolwiek odstępstwa od wymaganych parametrów mogą negatywnie wpłynąć na pracę silnika i spowodować jego poważną usterkę.
Rodzaje rozrządu
W silnikach samochodowych występują trzy rozwiązania w zakresie napędu rozrządu:
- napęd paskowy,
- napęd łańcuchowy,
- napęd za pomocą kół zębatych.
Ostatnie z wymienionych rozwiązań dotyczy silników starej generacji, które obecnie nie są już produkowane. Współcześnie stosuje się napęd paskowy oraz łańcuchowy.
Co lepsze – pasek czy łańcuch
Oba rozwiązania mają swoich zwolenników i przeciwników. Przyjęło się uważać, że napęd przy pomocy łańcucha jest trwały i niewymagający częstych wymian. Jest to prawda tylko w odniesieniu do silników starszej konstrukcji, gdzie istotnie rozrząd potrafił być w bardzo dobrym stanie nawet po przejechaniu 500 000 km. Nowoczesne napędy łańcuchowe są znacznie bardziej skomplikowane, co wymuszone jest przez duże zaawansowanie technologiczne nowoczesnych silników. Niestety idzie za tym również mniejsza żywotność rozrządu. W praktyce nawet po 50 000 km zdarzają się awarie w samochodach wyposażonych w łańcuch rozrządu. Co ile wymiana – staje się wobec tego niełatwe do rozstrzygnięcia.
Większość mechaników przychyla się do opinii, że napęd paskowy jest bardziej przewidywalny niż nowoczesne napędy łańcuchowe. Jeśli pamiętamy, kiedy wymienić rozrząd, co do zasady nie musimy martwić się jego prawidłowe działanie. Co więcej, sama wymiana jest w tym przypadku przeważnie łatwiejsza, a cena części kilkukrotnie niższa niż w przypadku łańcucha.
Warto mieć też na uwadze, że rozrząd łańcuchowy składa się z większej liczby części i wszystkie z nich muszą być każdorazowo wymienione przy wymianie rozrządu. Szukanie oszczędności w tym zakresie i zaniechanie wymiany jakiegokolwiek z elementów jest bardzo ryzykowne, bo skutkować może groźną dla silnika awarią. W przypadku rozrządów paskowych wymiana obejmuje jedynie pasek, rolki prowadzące i napinacz (jeśli występuje).
W wielu konstrukcjach pasek rozrządu napędza pompę płynu chłodniczego i w takim przypadku należy podczas wymiany rozrządu zmieniać również wspomnianą pompę. Ponieważ pompa płynu chłodniczego stanowi jeden z elementów współpracujących z paskiem, jej usterka może doprowadzić do awarii całego układu rozrządu.
Co ile wymiana rozrządu?
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, co ile rozrząd wymaga wymiany. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie podają w odniesieniu do konkretnych modeli aut poszczególni producenci. Właściwy moment na wymianę rozrządu określa się, biorąc pod uwagę upływ czasu oraz przebieg. Niektórzy producenci podają nawet wartości bliskie 10 lat i 200 000 przebiegu.
Mechanicy są w tej materii mniej optymistyczni i często uważają te dane za przeszacowane. Wielu z nich doradza odjąć od zaleceń producenta około trzy lata i około 50 000 przebiegu. Jeśli szukamy więc odpowiedzi na pytania:
- 1.4 tsi - co ile wymiana paska rozrządu?
- co ile wymiana rozrządu 1.9 tdi?
- 3.0 tdi rozrząd - co ile wymiana?
- renault clio 4: wymiana rozrządu - co ile?
sięgnijmy po oficjalne rekomendacje producentów i skorygujmy je w oparciu o doświadczenie zaufanego mechanika. Dobry specjalista podpowie nam, co ile km wymiana rozrządu, powinna uchronić nas przed kłopotliwą awarią.
Pasek rozrządu – co ile wymiana?
Są sytuacje, w których wymiana paska musi być przeprowadzona, pomimo że nie minął wymagany czas ani samochód nie przejechał założonej liczby kilometrów. Jeśli doszło do wycieku oleju z silnika w okolicach rozrządu i pasek mógł mieć kontakt z olejem, konieczna jest jego wymiana, bo olej może destrukcyjnie wpływać na gumę, z której wykonany jest pasek. Przyjmuje się również, że przy naprawach silnika, w ramach których zachodzi potrzeba rozpięcia układu rozrządu (np. wymiana głowicy lub uszczelki pod głowicą), każdorazowo należy zakładać nowy pasek.
Wymiana łańcucha rozrządu
W przypadku rozrządu łańcuchowego na zużycie łańcucha lub innych elementów układu mogą wskazywać pewne symptomy. Jednym z nich są odgłosy mogące sugerować, że dochodzi do ocierania łańcucha o obudowę rozrządu. Najczęściej przybierają one formę metalicznego dźwięku, szurania lub postukiwania. Ich częstotliwość zmienia się wraz ze zmianą obrotów silnika. Rozrządy łańcuchowe przeważnie współpracują z kilkoma czujnikami sprawdzającymi położenie elementów rozrządu względem siebie. Zużycie któregoś z tych elementów (np. rozciągnięcie łańcucha) prowadzi do rozsynchronizowania elementów rozrządu, co skutkuje zapaleniem się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej samochodu. Jakkolwiek kontrolka ta może świecić się także przy innych usterkach, przy jej pojawieniu się powinniśmy mieć na uwadze, że trzeba weryfikować, czy wymiana łańcucha rozrządu nie jest konieczna. Symptomem sugerującym awarię rozrządu łańcuchowego są również zauważalne opiłki metalu w oleju silnikowym.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.