Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Każdy kierowca może spotkać się z sytuacją, kiedy prowadzony przez niego pojazd straci przyczepność i wpadnie w poślizg. Może się tak stać przede wszystkim na skutek oddziaływania niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale również rożnego rodzaju niespodziewanych sytuacji na drodze, które wymuszają wykonanie gwałtownych manewrów. Praktyczne umiejętności i wiedza na temat tego, jak wyjść z poślizgu, pomagają opanować sytuację i naprowadzić pojazd na prawidłowy tor jazdy. Pozwala to uniknąć kolizji i wypadków, a nierzadko może uratować nawet życie.
Poślizg kontrolowany – doskonalenie techniki jazdy
Wychodzenie z poślizgu to umiejętność, którą można i warto ćwiczyć. W wielu szkołach jazdy i ośrodkach treningowych organizowane są specjalistyczne kursy kontroli poślizgu. Plusem udziału w tego rodzaju szkoleniu jest nie tylko możliwość skorzystania z fachowych konsultacji, ale również ze specjalistycznego sprzętu. Samochody treningowe dają możliwość wyłączenia wszystkich funkcji bezpieczeństwa, dzięki czemu wpływ popełnianych przez kierowcę błędów technicznych na trakcję jest odpowiednio widoczny i zapamiętywany. Ćwiczenia na płytach poślizgowych pozwalają na doskonalenie techniki jazdy w trudnych warunkach.
Wychodzenie z poślizgu - po pierwsze: nie hamuj
Kierowca, który nie wie jak zachować się w sytuacji poślizgu przeważnie ogranicza swoją reakcję do wciskania hamulca. Poddaje się on wówczas bezwładnie siłom fizyki i nie jest w stanie odzyskać przyczepności. Gwałtowne hamowanie w trakcie poślizgu powoduje blokowanie kół i zachowanie pojazdu staje się jeszcze bardziej nieprzewidywalne. Aby wyjście z poślizgu było możliwe, koła muszą się swobodnie obracać, ponieważ tylko wtedy będą mogły odzyskać prawidłowy kontakt z podłożem.
Wiemy już, że po wejściu w poślizg, hamowanie jest reakcją niepożądaną. Jakie zatem działania należy podjąć? Przede wszystkim trzeba w zdecydowany sposób, jak najszybciej ustawić przednie koła jak najbardziej równolegle do prawidłowego toru jazdy. Jeśli położenie samochodu w poślizgu zmienia się, ustawienie kół należy stosownie korygować względem właściwego toru jazdy. Żeby wiedzieć, jak to zrobić konieczna jest świadomość, czy wpadliśmy w poślizg nadsterowny czy podsterowny.
Poślizg nadsterowny – jak wyjść z poślizgu?
Z poślizgiem nadsterownym mamy do czynienia przede wszystkim w samochodach z tylnym napędem. O takim poślizgu mówimy, kiedy tył samochodu próbuje wyprzedać przód, czyli odjeżdża na stronę zewnętrzną, zacieśnia zakręt. Potocznie nazywa się to często „zarzucaniem tyłu”. W sytuacji nadsterowności powinniśmy starać się skręcać koła w kierunku, w którym ucieka tylna oś. Błędem będą próby odbijania kierownicą w stronę przeciwną w stosunku do uciekania tylnej osi.
Poślizg podsterowny – jak wychodzić z poślizgu?
O poślizgu podsterownym mówimy, gdy przednia oś traci przyczepność do podłoża i wyjeżdża na zewnątrz łuku. Pojazd poszerza zakręt i mimo skrętu kół próbuje poruszać się prosto. Podstawową zasadą w poślizgu podsterownym jest zdjęcie nogi z gazu, wytracanie prędkości i prostowanie kół poprzez redukcję kąta skrętu, co skutkować powinno odzyskaniem przyczepności do drogi. Próby pogłębiania skrętu będą przynosić odwrotny efekt. Doświadczonym kierowcom udać się może wprowadzenie podsterownego pojazdu w nadsterowność poprzez zastosowanie hamulca ręcznego, co bywa rozwiązaniem optymalnym, ale nie jest łatwe w realizacji.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.