Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Przed zakupem nowych kół do samochodu warto dowiedzieć się, jak zmierzyć rozstaw śrub. Wiedza dotycząca rozstawu śrub w felgach naszego samochodu pozwoli uniknąć pomyłek i sprawi, że nie będzie konieczne poleganie jedynie na zapewnieniach sprzedawcy.
Rozstaw śrub – najważniejsze informacje
Rozstaw śrub jest podawany na feldze w postaci dwóch liczb przedzielonych znakiem „x”, np. 4 × 108. Pierwszy człon mówi nam o liczbie otworów na śruby w feldze, a drugi o średnicy okręgu, na którym są rozmieszczone otwory. Symbol ten musi być identyczny z rozstawem szpilek lub otworów w samochodzie. W przeciwnym razie nie będzie możliwe przykręcenie felgi. Natomiast gdy rozstaw będzie się niewiele różnił, może dojść do poluzowania koła w trakcie jazdy.
Należy pamiętać o tym, że w zależności od marki samochodu rozstaw śrub może się znacznie różnić. Ponadto różnice występują często w obrębie jednej marki dla samochodów z podobnych lat produkcji.
Jak sprawdzić rozstaw śrub?
Rozstaw śrub naniesiony jest na felgę w postaci symbolu opisanego powyżej. Należy go szukać na wewnętrznym rancie koła wykonanym ze stopów aluminium. W felgach stalowych sytuacja wygląda nieco inaczej. Często informacja o rozstawie śrub jest wybita w pobliżu otworów montażowych felgi.
Jak zmierzyć rozstaw śrub?
Gdy nie udaje się odnaleźć naniesionej na felgę informacji o rozstawie śrub, należy wyznaczyć ją samodzielnie. Potrzebna będzie do tego suwmiarka lub ewentualnie zwykła miara.
Rozstaw śrub w feldze aluminiowej czy stalowej najlepiej mierzyć od wewnętrznej strony koła, czyli tam, gdzie będzie się ono stykało z piastą w samochodzie. Ograniczymy w ten sposób błąd pomiarowy, wynikający ze stożkowego kształtu otworów na śruby lub nakrętki.
Metoda wyznaczenia rozstawu będzie różnić się w zależności od tego, czy liczba otworów na śruby w feldze jest parzysta, czy też nie. Jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze?
Parzysta liczba otworów
Jeśli mamy np. cztery otwory, to należy zmierzyć odcinek łączący dwa otwory. Odcinek ten musi przechodzi przez środek felgi (przez środek otworu centralnego). Początek miary należy przyłożyć do krawędzi jednego otworu, która znajduje się bliżej rantu felgi. Z kolei zakończeniem odcinka pomiarowego będzie krawędź drugiego otworu, czyli ta która jest bliżej otworu centralnego. Wskazanie przyrządu pomiarowego w milimetrach da nam liczbę po „x”.
Nieparzysta liczba otworów
W tym przypadku mierzenie rozstawu śrub należy nieco zmodyfikować. Mierzenie felgi trzeba zacząć od zmierzenia odległości od krawędzi wewnętrznej jednego z otworów na śrubę do krawędzi otworu centralnego felgi. Następnie potrzebny będzie wymiar średnicy otworu centralnego i otworu na śrubę. Do wyniku pomiaru pierwszej odległości należy dodać połowę średnicy otworu centralnego i połowę średnicy otworu na śrubę. Otrzymany wynik pomnożony przez dwa wyznaczy średnicę rozstawu śrub, a więc to, co było nam potrzebne.
Rozstaw śrub - dokładność to podstawa
Pomiarów zawsze należy dokonywać najdokładniej jak tylko się da. Warto na to poświęcić trochę więcej czasu, bo tylko w ten sposób dobierzemy prawidłowy rozstaw felgi do naszego samochodu.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.