Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Jaki akumulator – to pytanie wcześniej czy później musi zadać sobie każdy użytkownik samochodu. Właściwości akumulatora z biegiem czasu pogarszają się i jest to proces nieunikniony. Żywotność akumulatora określa się na około pięć lat, ale może być ona krótsza, szczególnie jeżeli niewłaściwie dobierzemy go do samochodu lub pojazd jest niewłaściwie eksploatowany. Dobrze jest wychwycić moment, kiedy akumulator jeszcze działa, ale zbliża się czas, kiedy odmówi posłuszeństwa. Najczęstszym symptomem jest zauważalna trudność przy uruchamianiu silnika. Podpowiadamy, jaki akumulator kupić i czym powinniśmy się kierować w wyborze.
Jaki akumulator jest najlepszy? Podstawowe cechy
Parametry akumulatora określone są przez producenta pojazdu i taką specyfikacją trzeba się kierować przy wyborze baterii. Można ją znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Przy zakupie akumulatora należy mieć na uwadze jego pojemność (określaną w amperogodzinach – Ah), prąd rozruchowy (określany w amperach – A), kształt i rozmiar (określany w milimetrach - mm) i napięcie (określany w woltach – V).
Pojemność akumulatora powinna być maksymalnie do 10 proc. większa niż zalecana przez producenta pojazdu. W zakresie prądu rozruchowego trzeba zwrócić uwagę na normę, w jakiej podawana jest jego wartość. Producenci powszechnie stosują przede wszystkim normę EN, ale zdarzają się również oznaczenia według normy DIN lub SAE i w takim przypadku należy dokonać stosownego przeliczenia.
Istotne jest także rozmieszczenie biegunowości zacisków prądowych. Przypadkowe niewłaściwe podłączenie „plusa” i „minusa”, nawet na chwilę, może doprowadzić do bardzo poważnych usterek elektrycznych i elektronicznych w pojeździe, a skrajnych przypadkach nawet do powstania pożaru.
Kolejnym istotnym parametrem jest rodzaj zacisków prądowych, ponieważ w niektórych markach samochodów odbiegają one od przyjętych ogólnie norm, np. złącze elektryczne jest płaskie, a nie jak zazwyczaj okrągłe lub ma nietypową średnicę.
Warto pamiętać też, że waga montowanego akumulatora nie powinna istotnie odbiegać od tej, jaką oszacował na akumulator producent danego modelu samochodu, ma to bowiem przełożenie na odpowiednie wyważenie środka ciężkości pojazdu. Nie powinien być nie tylko dużo cięższy, ale również nie dużo lżejszy.
Rozważając, jak dobrać akumulator, trzeba pamiętać o wszelkich dodatkowych zaleceniach producenta samochodu. Przykładowo, do aut wyposażonych w system start-stop przeznaczone są tylko konkretne rodzaje akumulatorów.
Jakie napięcie powinien mieć akumulator?
Akumulator musi mieć takie samo napięcie, jak instalacja elektryczna auta. W zasadniczej większości samochodów osobowych mamy do czynienia z instalacją 12-woltową. W motoryzacji znana jest również instalacja sześciovoltowa, ale stosowało się ją w bardzo starych konstrukcjach. W dzisiejszych czasach są to głównie samochody zabytkowe. W samochodach ciężarowych i autobusach występuje natomiast przeważnie instalacja 24-woltowa. Stosuje się w nich zazwyczaj szeregowe połączenie dwóch akumulatorów 12V, co daje łączny potencjał 24V.
W niektórych pojazdach (np. wybranych samochodach terenowych) stosowane jest łączenie dwóch akumulatorów w systemie równoległym, co daje takie samo napięcie, ale dużo wyższy prąd rozruchowy. W przypadku, gdy pojazd wyposażony jest w dwa akumulatory, warto zadbać o to, aby ich parametry i stopień eksploatacji były podobne. Rozbieżności mogą zakłócać prawidłową pracę akumulatorów.
Pomiaru napięcia akumulatora można dokonać za pomocą multimetru z funkcją pomiaru napięcia stałego. Jeżeli po postoju napięcie (w instalacji 12-woltowej) spada poniżej 12,4V jest to sygnał, że akumulator ma problemy z utrzymaniem napięcia. Przy pracującym silniku akumulator doładowywany jest przez alternator i wówczas na akumulatorze utrzymuje się napięcie pomiędzy 13,8 do 14,4V. Praktyczną próbą sprawności akumulatora są niskie temperatury. To właśnie zimą dochodzi najczęściej do problemów z działaniem tzw. baterii, a użytkownicy pojazdów poszukują informacji, jaki akumulator kupić.
Jaki akumulator do diesla?
Uruchomienie silnika dieslowskiego jest większym obciążeniem dla akumulatora, dlatego musi on dysponować odpowiednio wysokim prądem rozruchu. Równie ważna jest wystarczająco duża pojemność akumulatora, która umożliwia zmagazynowanie odpowiedniego zapasu prądu, którego rezerwa może być potrzebna w trudnych warunkach. Jest ona szczególnie potrzebna przy niskich temperaturach, kiedy rozruch silnika jest dla akumulatora większym wyzwaniem. Większość silników diesla wyposażona jest w system wspomagający rozruch poprzez uruchomienie świec żarowych, co jest dodatkowym znaczącym odbiornikiem prądu.
Rodzaje akumulatorów
Decydując, jaki akumulator kupić, dobrze jest mieć rozeznanie we wszystkich dostępnych na rynku rodzajach akumulatorów. Współczesne samochody wyposażone są w coraz bogatsze i coraz bardziej prądochłonne wyposażenie. Równolegle z rozwojem technologii producenci oferują coraz bardziej nowoczesne i zróżnicowane akumulatory.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA)
To najstarszy a zarazem najtańszy typ akumulatorów. Są stosowane w starszych samochodach z niezbyt bogatym wyposażeniem. Mają niski opór wewnętrzny, dużą odporność na rozładowanie, a ponowne naładowanie pustego akumulatora całkowicie przywraca jego pierwotne parametry. Przy pracy w stanie częściowego rozładowania szybko się zakwaszają, co istotnie obniża żywotność baterii. W przypadku zastosowania akumulatorów obsługowych należy okresowo zgodnie z zaleceniami producenta sprawdzać poziom elektrolitu i jego gęstość. Wskazana jest również weryfikacja ewentualnego zasiarczenia, ta wymaga jednak użycia specjalistycznych testerów.
Akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery)/AFB (Advanced Flooded Battery)/ECM (Enhanced Cycling Mat)
Wszystkie wymienione wyżej typy akumulatorów cechują się przede wszystkim większą wytrzymałością niż konwencjonalne baterie kwasowo-ołowiowe. Dedykowane są pojazdom z układem start-stop oraz wyposażonych w zaawansowaną instalację elektryczną, ale mogą być też stosowane jako zamienniki akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ich wadą jest relatywnie wysoka cena i mała odporność na głębokie rozładowanie.
Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat)
Ten typ akumulatorów cechuje się przede wszystkim bardzo wysoką odpornością na wstrząsy i wibracje i bardzo wysoką wydajnością. Są odporne na znaczne rozładowanie i są bardzo szczelne. Przeznaczone są do aut z funkcją start-stop i systemem odzyskiwania energii z hamowania, jak również do pojazdów z napędem hybrydowym. Poza wysoką ceną wadą akumulatorów AGM jest niska odporność na wysokie temperatury oraz to, że nie nadają się do montażu w komorze silnika. Muszą być umiejscowione w bagażniku bądź w kabinie pasażerskiej.
Akumulatory żelowe
Akumulatory z elektrolitem w formie żelu są odporne na wycieki, wstrząsy, uderzenia i silne przechyły. Mają wysoką żywotność i odporność na głębokie rozładowanie, ale z uwagi na opór wewnętrzny nie są zdolne generować wysokich prądów rozruchowych. Brak im również odporności na wahania temperatur. Wykorzystywane są przede wszystkim jako akumulatory dodatkowe, m.in. w kamperach.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.