Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Współczesne zaawansowane technologicznie samochody są wyposażone liczne systemy elektroniczne. W każdym pojeździe znajduje się dużo sterowników (potocznie nazywanych często „komputerami”), które tworzą sieć, w ramach której nieustannie wymieniane są dane. Sterują one wszystkimi podzespołami w aucie. Jednym z najważniejszych układów elektronicznych w pojeździe jest układ sterujący pracą silnika, a za jego oznaczenie odpowiada kontrolka silnika.
Kontrolka check engine
Sterownik silnika zarządza wszystkimi urządzeniami elektronicznymi i elektrycznymi, które są odpowiedzialne za pracę silnika oraz odczytuje dane ze wszystkich czujników silnika oraz jego urządzeń peryferyjnych. Zbiera informacje i przetwarza dane, na podstawie których dobiera odpowiednie parametry pracy dla urządzeń wykonawczych. Jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu układu elektroniki sterownika sygnalizowane są zapaleniem się na desce rozdzielczej kontrolki check engine.
Co zrobić gdy świeci się kontrolka check silnika?
Nie ma jednoznacznej uniwersalnej odpowiedzi, co oznacza check i jak na niego zareagować. Aby to zweryfikować, konieczne jest podłączenie do samochodu do specjalnego gniazda diagnostycznego testera lub komputera, które wyposażone muszą być w odpowiedni interfejs oraz oprogramowanie. Takie urządzenie umożliwia komunikację ze sterownikiem silnika w pojeździe, odczytując jakie błędy zapisane są w jego pamięci, czyli jakie problemy sterownik napotkał w czasie pracy. Właściwa interpretacja zidentyfikowanych błędów wymaga fachowej wiedzy w zakresie elektroniki i mechaniki samochodowej i przesądza o dalszym zalecanym postępowaniu.
Check engine – co oznacza? Przyczyny zapalenia się kontrolki
Najczęściej występującymi usterkami, które skutkują zaświeceniem się kontroli check engine są:
- awaria układu wtrysku lub nieprawidłowe działanie wtryskiwaczy (często spotykane w silnikach diesla z systemem common rail), np. problem z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia paliwa w układzie wtrysku (niektóre samochody wyposażone są w osobną kontrolkę awarii systemu wtrysku),
- usterka przepływomierza powietrza w układzie dolotowym,
- nieprawidłowości w zakresie ciśnienia w układzie dolotowym w silnikach turbodoładowanych,
- nieprawidłowa praca układu zmiennej geometrii łopatek w turbosprężarce,
- nieprawidłowe działanie lub niepożądane odczyty sondy lambda w układzie wydechowym,
- usterki lub chwilowe zakłócenia działania układu zapłonowego, zarówno w fazie zasilania jak i wysokiego napięcia, np. usterka świec zapłonowych, cewki zapłonowej lub przewodów wysokiego napięcia,
- awaria lub nieprawidłowe wskazania czujników położenia wału korbowego lub wałka rozrządu (sygnały z tych czujników i ich wzajemna analiza są szczególnie ważne dla prawidłowej pracy silnika),
- awaria lub zanieczyszczenie elektronicznej przepustnicy,
- nieprawidłowości w działaniu EGR, czyli układzie recyrkulacji spalin (bardzo często dochodzi do zanieczyszczeń EGR),
- rozregulowanie lub nieodpowiednie ustawienia instalacji gazowej (dotyczy samochodów zasilanych LPG).
Kiedy powinna zgasnąć kontrolka silnika?
Zawsze przy uruchamianiu silnika, kontrolka silnika na chwilę się zapala. W prawidłowo działającym pojeździe, powinna zgasnąć tuż po uruchomieniu silnika. Jeśli kontrolka świeci się dłużej światłem ciągłym bądź przerywanym, sygnalizuje nieprawidłowości. W takiej sytuacji kontrolka check engine zgaśnie dopiero po naprawie awarii, o której informuje. Istnieje również możliwość tzw. wykasowania sygnalizowanego błędu z pamięci sterownika. Można to zrobić przy użyciu interfejsu diagnostycznego. Należy mieć na uwadze, że choć wykasowanie błędu powoduje wygaszenie kontrolki, nie ma wpływu na samą usterkę, która pozostaje nieusunięta. W takim przypadku najprawdopodobniej kontrolka wkrótce zapali się ponownie. Nie zawsze jednak tak jest, dlatego przed wykasowaniem błędu warto zapisać, jaki problem wystąpił, co może być przydatną informacją podczas przyszłych napraw.
Pomarańczowa kontrolka silnika, czerwona kontrolka silnika – co oznaczają
W niektórych samochodach kontrolka silnika ma jeden kolor, najczęściej pomarańczowy lub żółty. W tych pojazdach nie istnieje sygnalizacja o stopniach powagi usterek za pomocą różnych kolorów. Są jednak modele aut, w których barwy kontrolki informują o istotności wskazywanej awarii. Kolor pomarańczowy jest wówczas sygnałem mniej zagrażającej pojazdowi awarii, którą trzeba usunąć w standardowym trybie, a czerwony skłonić powinien do natychmiastowego zaprzestania jazdy w celu zdiagnozowania i usunięcia problemu. Ważne jest również to, czy kontrolka świeci się światłem ciągłym czy miga. Co do zasady światło przerywane sygnalizuje poważniejsze usterki.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.