Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Najczęściej korekta licznika kojarzy nam się z nieuczciwymi handlarzami samochodów, którzy w prosty sposób chcą “odnowić” sprzedawany pojazd. To wciąż bardzo popularne zjawisko pomimo wielu prób ograniczenia tego procederu między innymi przez organizacje rządowe. Jak możemy sobie z tym radzić i co grozi za wykonanie korekty licznika?
Czym jest korekta licznika i po co się ją wykonuje?
Najczęściej korektę licznika wykonuje się w pojazdach z dużym przebiegiem w połączeniu z wymianą zużytych elementów wnętrza. Dzięki temu sprzedający samochód chcą oszukać mentalną granicę kupujących, którzy nieprzychylnie patrzą na pojazdy powyżej 200 tysięcy kilometrów, często nie zwracając uwagę na stan techniczny danego egzemplarza. Można zatem powiedzieć, że handel samochodów używanych pogorszyli sami kupujący, a handlarze dali im to czego chcieli, oczywiście tylko pozornie.
Bywają również przypadki korekty licznika w górę, ale kto chciałby postarzać swój samochód? Niekiedy licznik w aucie ulega usterce, a kiedy nie można go naprawić pozostaje wymiana. Nierealne jest dopasowanie licznika z identycznym przebiegiem i wówczas przydaje się skorzystanie z usług ustawienia przebiegu. Korekta licznika po wymianie wydaje się być jedynym słusznym powodem “kręcenia licznika”, a nawet koniecznością według przepisów.
Jak rozpoznać cofnięty licznik?
Momentem, w którym najczęściej chcemy poznać rzeczywisty przebieg samochodu jest czas, kiedy poszukujemy wartego zakupu pojazdu używanego. Obecnie mamy już sporo możliwości prześwietlenia historii samochodu, jednak najpierw skupimy się na bardziej tradycyjnych, do których wystarczy czujne oko.
Wraz z rosnącym przebiegiem zużywają się elementy w samochodzie i o ile do rozpoznania zużytego silnika potrzeba nieco doświadczenia, to już z oceną wnętrza samochodu może poradzić sobie każdy.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na elementy najczęściej używane podczas codziennej jazdy, a więc:
- kierownica - poza skrajnymi przypadkami przetarcia, warto zwrócić jeszcze uwagę na strukturę skóry, którą jest obszyta lub jej imitację z tworzywa sztucznego - powierzchnia kierownicy po dużym przebiegu będzie wyślizgana i przesadnie błyszcząca, zazwyczaj na tych obszarach, gdzie poprzedni właściciel najczęściej ją trzymał,
- nakładki na pedałach - ich zużycie nie zawsze świadczy o dużym przebiegu - gdy samochód jeździ głównie po długich trasach nie ma w nim potrzeby częstego używania sprzęgła czy hamulca,
- gałka zmiany biegów,
- fotel kierowcy - gdy jest poprzecierany może to świadczyć o dużym przebiegu lub o tym, że często ktoś do niego wsiadał, co jest charakterystyczne dla miejskiego użytkowania.
Gdy bardziej od fotela kierowcy zużyte są inne fotele, może to świadczyć o ukrytej przeszłości samochodu:
|
Należy brać jednak poprawkę na klasę samochodu - pojazd klasy premium jest wykonany z lepszych jakościowo materiałów od budżetowego samochodu, a więc limuzyna z dużym przebiegiem może mieć mniej zużyte wnętrze od taniego samochodu miejskiego, który nie jest nawet blisko granicy 200 tysięcy km.
Jak sprawdzić historię samochodu po VIN?
Niestety nawet najbardziej czujne oko można oszukać wymieniając lub regenerując zużyte elementy wnętrza, co nie będzie zbyt trudnym i kosztownym zabiegiem. Wówczas będzie trzeba dokładniej sprawdzić historię auta, korzystając z portali oferujących kontrolę po numerze identyfikacyjnym pojazdu - VIN. Najczęściej nie ma co liczyć na darmowe sprawdzenie historii auta, jednak za kilkadziesiąt złotych możemy wykupić raport, w którym będą zawarte historyczne zapisy przebiegu samochodu, jak również jego historia wypadkowa, a niekiedy nawet zdjęcia uszkodzeń.
Innym sposobem jest udanie się przed zakupem do autoryzowanej stacji obsługi danej marki samochodu. Najlepiej zrobić to z obecnym właścicielem samochodu, ponieważ nie zawsze uda nam się uzyskać informacje od producenta samochodu przed jego zakupem.
Darmowym i coraz bardziej atrakcyjnym sposobem jest skorzystanie z bezpłatnej aplikacji rządowej historiapojazdu.gov.pl, gdzie po wprowadzeniu VIN, numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji bezpłatnie sprawdzimy odczyty przebiegu z przeglądów okresowych, a także kontroli policyjnych. Ponadto uzyskamy tam informacje, czy pojazd posiada aktualne badanie okresowe, polisę OC oraz jeżeli był sprowadzony zobaczymy czy widnieje w bazach pojazdów powypadkowych, czy też kradzionych.
Korekta licznika – jakie kary?
Jeżeli sprzedamy komuś samochód z cofniętym licznikiem i kupujący udowodni ten fakt może domagać się zwrotu zapłaty i przyjęcia samochodu z powrotem. Jest to jednak jedna z najmniej dotkliwych kar. Gdy podczas kontroli policyjnej funkcjonariusz wykryje zaniżony przebieg grozi nam nawet kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Należy zatem zadać sobie pytanie czy większy zarobek przy sprzedaży auta jest wart takich konsekwencji.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.