Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Bardzo ważną rolę w zawieszeniu samochodu pełni łącznik stabilizatora, objawy jego zużycia dość łatwo zauważyć. Warto nasłuchiwać niepokojących odgłosów, tak aby zachować nienaganny stan techniczny pojazdu i w ten sposób mieć pewność bezpiecznego podróżowania.
Co to jest stabilizator samochodowy – budowa i zasada działania
Stabilizator składa się z trzech podstawowych elementów:
drążka,
tulei,
łączników.
Drążek stabilizatora to odpowiednio ukształtowany pręt, który jest połączony z nadwoziem samochodu najczęściej za pomocą dwóch tulei. Z kolei końcówki stabilizatora łączą się z wahaczami z wykorzystaniem łączników. Łącznik zazwyczaj jest zakończony przegubami kulowymi, za pomocą których jest łączony z wahaczem i stabilizatorem.
Stabilizator w samochodzie pełni swoją funkcję przede wszystkim podczas pokonywania zakrętów. Gdy samochód skręca w czasie jazdy, działająca siła odśrodkowa chce go wyrzucić z zakrętu. Przeciwdziała temu siła tarcia, która pojawia się na styku opon z nawierzchnią. Z racji tego, że cała masa samochodu znajduje się ponad powierzchnią styku opon z nawierzchnią, samochód będzie miał tendencję do przechylania się podczas pokonywania zakrętów. Zjawisko to będzie tym bardziej widoczne, im bardziej miękko zestrojone jest zawieszenie w samochodzie.
Gdy samochód będzie się przechylał na jedną ze stron, przednie koło po wewnętrznej stronie zakrętu będzie znacznie mniej obciążone, a zatem będzie miało istotnie mniejszą przyczepność od koła po drugiej stronie. Z pomocą przychodzi tutaj stabilizator zawieszenia. Jego zadaniem jest przeniesienie części obciążenia z koła bardziej obciążonego do drugiego. Zawieszenie koła, które jest bardziej obciążone, ugina się, zaś po drugiej stronie mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Łącznik, który jest przytwierdzony do wahacza, przenosi obciążenie na stabilizator, a ten ugina się razem z całym zawieszeniem. Następnie prosty fragment stabilizatora jest skręcany, co z kolei powoduje jego ugięcie na odciążonej stronie. W efekcie mniej obciążone zawieszenie również się ugina, a dzięki temu zostaje zmniejszone przechylenie samochodu.
Stabilizator poprzeczny sprawia, że samochód lepiej się prowadzi i jest bardziej przewidywalny podczas jazdy w zakrętach, co z kolei znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.
Jak sprawdzić łącznik, gumy stabilizatora – objawy zużycia
Wszystkie elementy stabilizatora muszą być w nienagannym stanie technicznym, aby mógł on spełniać swoją rolę. Sam drążek stabilizatora z uwagi na nieskomplikowaną budowę rzadko ulega awarii. W skrajnych przypadkach może dojść do jego pęknięcia, jednak jest to sytuacja bardzo rzadko spotykana.
Znacznie częściej zużyciu ulega łącznik stabilizatora i tuleje. Głównymi elementami łączników są przeguby kulowe, które przenoszą całe obciążenie na stabilizator. W związku z tym po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów bardzo prawdopodobne będzie ich wybicie. Z kolei gumy stabilizatora wyrabiają się, twardnieją, pękają, co jest głównie efektem starzenia się materiału, z którego są wykonane.
Usterkę na wczesnym etapie najłatwiej będzie zaobserwować podczas przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej. Korzystając z szarpaczy i kanału doświadczony diagnosta zauważy zużyte podzespoły.
Z kolei gdy elementy stabilizatora są bardziej zużyte, do kabiny będą docierały głuche stuki podczas pokonywania poprzecznych, krótkich nierówności drogi. Najbardziej zauważalny efekt uzyskamy, pokonując progi zwalniające.
Wymiana łącznika stabilizatora – ogólne zasady i koszty
Wymiana łącznika stabilizatora jest jedną z mniej skomplikowanych interwencji w zawieszeniu samochodu. Najczęściej wystarczy:
podnieść i zdjąć koło,
zlokalizować łącznik i odkręcić nakrętki mocujące przeguby łącznika do wahacza i stabilizatora,
wymontować zużytą część i zamontować nową w odwrotnej kolejności.
Niekiedy jednak nakrętek nie będzie się dało łatwo odkręcić z uwagi na skorodowanie gwintu, wówczas śruba będzie się obracała w przegubie razem z nakrętką. Pomóc może blokowanie śruby kluczem imbusowym umieszczanym w przygotowanym do tego gnieździe w śrubie. Jeżeli i to nie zda egzaminu, można spróbować odciąć fragment śruby z nakrętką. Należy to robić w ostateczności i z dużą ostrożnością, tak aby nie uszkodzić innych elementów.
Łącznik stabilizatora jest tanim podzespołem i kosztuje kilkadziesiąt złotych, dla niektórych modeli samochodów może to być nawet około 20 zł.
Gdy skorzystamy z usług mechanika, koszt wymiany elementu również nie powinien przekroczyć 100 zł.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.