Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Normy emisji spalin - czym są i dlaczego je wprowadzono?
Normy emisji spalin są europejskim standardem, które określają górną, dopuszczalną ilość emitowanych spalin w pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Normy te zmieniały się na przestrzeni lat i stawały coraz bardziej restrykcyjne.
Główną przyczyną wprowadzenia europejskich standardów emisji spalin było wywarcie na producentach aut montowania w ich produktach silników nisko emisyjnych i jak najbardziej ekologicznych.
Regulacje opracowane przez Unię Europejską, a wydane w formie dyrektyw, dotyczyły zmniejszenia emisji:
- węglowodorów,
- tlenków węgla,
- tlenków azotu,
- cząstek stałych.
Warto zaznaczyć, że ustalono różne normy dla każdej grupy pojazdów. Motocykl ma zupełnie inne dopuszczalne normy emisji spalin niż maszyna rolnicza czy autobus.
Od normy EURO 1 do EURO 6
W 1993 roku na podstawie dyrektywy z 1992 roku zaczęła obowiązywać norma EURO 1. Norma ta skupiła się przede wszystkim na ograniczeniu emisji przez silniki tlenków węgla i węglowodorów. Producenci aut zostali zobowiązani do montowania w nowych samochodach katalizatorów.
W 1996 roku zaczęła obowiązywać nowa norma - EURO 2. Norma ograniczyła dodatkowo emisje cząsteczek stałych. Postawiła również większe wymagania w stosunku do silników Diesla. Tego rodzaju silniki mogły emitować o 65 proc. mniej tlenków węgla niż przy normie EURO 1.
Wprowadzona w 2001 roku norma EURO 3 zmusiła producentów aut z sinikami wysokoprężnymi do montażu silników emitujących dwukrotnie mniej tlenków węgla niż przy normie EURO 2. Mniej restrykcyjna stała się do emisji tlenków azotu. Norma EURO 3 wprowadziła też różne limity dla silników Diesla i siniaków benzynowych.
Rok 2006 to początek obowiązywania normy EURO 4. Silniki mogą emitować dwa razy mniej tlenków węgla niż przy normie EURO 3. Ponadto siniki benzynowe posiadające zapłon iskrowy zwolnione są z normy emisji cząsteczek stałych.
W 2011 roku wprowadzono normę EURO 5. Dla silników wysokoprężnych pięciokrotnie zmniejszony dopuszczalna emisje cząsteczek stałych.
Od 2014 roku obowiązuje norma emisji spalin EURO 6. Unia Europejska wprowadziła jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy. Pojazdy mogą emitować o 80 proc. mniej tlenków azotu niż w normie EURO 5, a cząsteczek stałych aż o 66 proc. mniej.
W 2019 wprowadzono normę EURO 6c, a w 2020 tymczasową normę EURO 6d. Normy te zmniejszyły dopuszczalną emisję cząsteczek stałych.
Nowa norma homologacyjna - WLTP
Unia Europejska postawiła sobie za cel kontrolowanie poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery nie w warunkach laboratoryjnych, a praktycznych - podczas codziennej jazdy. Pierwszym tego objawem było wprowadzenie normy homologacyjnej WLTP, która zakładała bardzo rygorystyczny etap pomiaru emisji spalin i zużycia paliwa. Oprócz pomiarów na hamowni podwoziowej doszły pomiary na normalnych drogach. Dodatkowo postanowiono osobno sprawdzać wszystkie konfiguracje silników i skrzyń biegów w danym modelu samochodów. Zwiększyło to koszty producentów, które zostały przerzucone na konsumentów - wzrosły ceny nowych aut.
W drodze do EURO 7
Te wszystkie działania doprowadziły do wejścia w życie nowej normy spalania EURO 6D ISC - FCM w roku 2021. Skupiono tu się głównie na procesie spalania. Każdy nowy samochód, aby zostać dopuszczony do rejestracji, musi być wyposażony w interfejs, który umożliwi odczytanie realnych danych spalania wprost ze sterownika silnika. Auto musi na bieżąco liczyć i zapisywać dane dotyczące realnego spalania.
W 2025 roku ma wejść w życie norma EURO 7. Ma między innymi pozwalać na emisje trzy razy mniej tlenków azotu niż obecna norma. Wprowadzenie normy EURO 7 może zakończyć erę samochodów z silnikami spalinowymi i rozpocząć ekspansje silników elektrycznych.
Jak sprawdzić, czy samochód spełnia normy emisji spalin?
Jeśli planujesz zakup samochodu i chcesz sprawdzić, czy będzie on spełniał aktualne normy emisji spalin obowiązujące na terenie UE, powinieneś poszukać informacji na ten temat w karcie pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu lub dowodzie rejestracyjnym. Jeśli w tych dokumentach nie znajdziesz interesujących cię danych, możesz sprawdzić konkretny model po roku produkcji oraz numerze VIN. Służą do tego takie serwisy, jak np. historiapojazdu.gov.pl. W niektórych modelach samochodów standard EURO możesz znaleźć na naklejce znajdującej się na ramie drzwi.
W przypadku chęci sprowadzenia auta z zagranicy, konieczne będzie sprawdzenie, czy interesujący cię model spełnia obowiązujące w UE normy emisji spalin. Niewywiązanie się z tej czynności poskutkować może zakazem sprowadzenia samochodu na teren Unii. Natomiast jeśli interesujący cię pojazd jest zarejestrowany w Austrii, Belgi, Francji, Danii, Holandii, Norwegii, Hiszpani lub we Włoszech, to możesz sprawdzić online, czy mieści się w standardach emisji spalin.
Opłata środowiskowa - ile wynosi?
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i w swojej firmie korzystasz z samochodu służbowego, przepisy zobowiązują cię do uiszczania opłaty środowiskowej. Auta wprowadzają gazy lub pyły do powietrza, a opłata ma to zrekompensować.
Opłata to iloczyn ilości zużytego paliwa i jednostkowej stawki opłaty. Jednostkowa stawka opłaty jest różna w zależności od wieku pojazdu, rodzaju silnika i kilku innych elementów. Aktualną stawkę dla swojego pojazdu najłatwiej sprawdzić na oficjalnych stronach rządowych.
Nie trudno zauważyć, że normy emisji spalin wprowadzane i ciągle udoskonalane przez Unię Europejską mają ogromny wpływ nie tylko na producentów samochodów, ale na ich użytkowników. Nie da się jednak zaprzeczyć, że takie działania cechuje dbałość o środowisko. Jeśli ty również chcesz zacząć żyć ekologicznie, powinieneś pomyśleć już dziś o zakupie elektrycznego. Korzyścią będzie nie tylko ochrona środowiska, lecz także niższa składka OC.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.