Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Już od wielu lat Unia Europejska prowadzi konsekwentną politykę, której celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i szkodliwych spalin. Aby osiągnąć założone cele, co kilka lat wprowadzane są nowe normy emisji spalin.
Czym są normy emisji spalin?
Normy emisji spalin określają maksymalne ilości tlenków azotu, tlenków węgla, węglowodorów i cząstek stałych emitowanych w spalinach pojazdów silnikowych. Każdy nowy samochód trafiający na unijny rynek musi spełniać aktualnie obowiązującą normę. Dodatkowo wraz z wprowadzeniem normy Euro 6D konieczne jest też monitorowanie zanieczyszczeń oraz przeprowadzanie testów w warunkach odpowiadających rzeczywistym scenariuszom użytkowania pojazdu (a nie, jak do tej pory, w warunkach laboratoryjnych).
Dotychczas stworzono 6 norm emisji spalin. Każda w coraz bardziej rygorystyczny sposób określała dopuszczalną ilość regulowanych związków w spalinach.
Normy emisji spalin – lista
Jakie są normy emisji spalin i jaki miały one wpływ na rynek motoryzacyjny? Lista norm emisji spalin prezentuje się następująco:
Norma Euro 1
Norma Euro 1 została wprowadzona w 1993 r. Jej założenia doprowadziły do tego, że koncerny motoryzacyjne zaczęły montować w oferowanych pojazdach katalizatory spalin. Dopuszczalna wartość emisji tlenku węgla dla samochodów z silnikiem benzynowym w normie Euro 1 to 2,72 g/km.
Norma Euro 2
Norma Euro 2 to druga norma wprowadzona w latach 90. ubiegłego wieku (w 1997 r.). Zapisy tej normy odnosiły się m.in. do samochodów osobowych z silnikiem spalinowym. Emisja CO w pojazdach z silnikiem benzynowym została ograniczona do 2,3 g/km.
Norma Euro 3
Norma Euro 3 obowiązywała od 2001 r. Na tle poprzednich wyróżniała się tym, że w jej treści dokonano rozróżnienia między normami ustanowionymi dla silników benzynowych i silników diesla. Dopuszczalna emisja CO w przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym została ustanowiona na poziomie 2,3 g/km, a z silnikiem wysokoprężnym 0,64 g/km.
Norma Euro 4
Norma Euro 4 pojawiła się 5 lat po normie Euro 3. W kompleksowy sposób rozwiązywała kwestie emisji spalin, bo dotyczyła wszystkich pojazdów. Od normy Euro 4 aż do dzisiaj dopuszczalna wartość emisji CO wynosi 1 g/km.
Norma Euro 5
Norma Euro 5 została wprowadzona w 2011 r. Regulowała ona emisję tlenków azotu oraz cząstek stałych. Po wprowadzeniu normy Euro 5 koncerny samochodowe zaczęły montować w produkowanych samochodach filtry cząstek stałych.
Norma Euro 6
Norma Euro 6 obowiązuje od 2014 r. Nie oznacza to, że od tego czasu dopuszczalne normy nie zostały zaostrzone – wprowadzone zostały m.in. normy Euro 6c i Euro 6d. Bardziej restrykcyjne limity emisji spowodowały, że w ofertach producentów pojawiło się więcej aut hybrydowych. Z Euro 6 związane są też nowe wytyczne dotyczące tego, jak mają być przeprowadzane testy emisji spalin, aby wyniki były miarodajne.
Norma Euro 7 – od kiedy?
Wspomnieć trzeba jeszcze o normie Euro 7. Od kiedy ma obowiązywać norma Euro 7? Zgodnie z zapowiedziami od 2025 r. Według najnowszych doniesień pierwotne założenia dotyczące ograniczenia emisji CO do 300 mg/kg w przypadku aut z silnikiem benzynowym i 100 mg/km w autach z silnikiem wysokoprężnym zostaną jednak zmodyfikowane. Dlaczego?
Jak podkreślają specjaliści, wejście normy Euro 7 w takim kształcie spowodowałoby, że koncerny motoryzacyjne nie byłyby w stanie wyprodukować samochodu z silnikiem benzynowym, który spełniałby tak restrykcyjne wymogi.
Jak sprawdzić normy emisji spalin?
Wśród kierowców często pojawia się pytanie, jak sprawdzić normy emisji spalin. Można to zrobić na kilka sposobów. W pierwszej kolejności warto zajrzeć do dokumentów pojazdu. Na rządowej stronie internetowej e-TOLL dostępna jest lista dokumentów, w których można znaleźć informację o normie spalin samochodu. Są to choćby:
- Dowód rejestracyjny pojazdu
- Karta pojazdu
- Certyfikat Euro
- Wyciąg ze świadectwa homologacji pojazdu
- Odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji
Jak sprawdzić normy emisji spalin? Innym sposobem jest zestawienie roku produkcji z konkretną normą Euro. Przykładowo samochód wyprodukowany na rynek europejski w latach 2000-2004 powinien spełniać normę Euro 3. Jeżeli auto zostało wyprodukowane w latach 2005-2009, to w momencie wprowadzenia na rynek unijny musiało spełniać ograniczenia dotyczące emisji spalin zawarte w normie Euro 4.
Jeszcze innym sposobem, aby sprawdzić normy emisji spalin, jest wykonanie specjalistycznego badania. Dla kierowców to jednak najmniej wygodna i jednocześnie najkosztowniejsza metoda uzyskania informacji o tym, jaką normę Euro spełnia pojazd.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.