Zamów bezpłatną rozmowę z naszym konsultantem lub przejdź do kalkulatora i wybierz oferty dla siebie!
Twój lot się opóźnił albo został odwołany? Zawnioskuj o odszkodowanie. Wyjaśniamy, kiedy masz prawo do rekompensaty i instruujemy, jak napisać pismo o odszkodowanie, by je jak najszybciej otrzymać.
Jeśli z winy przewoźnika (np. wskutek problemów technicznych czy operacyjnych), nie obyłeś podróży o planowanej godzinie, możesz domagać się zadośćuczynienia. Muszą jednak zostać spełnione ku temu odpowiednie warunki, o których poniżej.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Najważniejszy fakt: odszkodowania za opóźniony lot nie otrzymasz automatycznie. By dostać zadośćuczynienie, musisz złożyć wniosek do linii lotniczych lub biura podróży, przesyłając go pocztą, składając z punkcie obsługi operatora lotu lub przekazując online.
Skąd pobrać wzór wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot?
Większość linii lotniczych umożliwia złożenie reklamacji przez internet, za pomocą dedykowanego formularza. Te dla najpopularniejszych przewoźników znajdziesz pod tymi adresami:
Wizzair https://wizzair.com/pl-pl/informacje-i-uslugi/skargi-i-pochwa%C5%82y/#/
Ryanair https://refundclaims.ryanair.com/?lg=PL
LOT https://www.lot.com/at/pl/reklamacje-pasazerskie-po-podrozy
Jak napisać pismo o odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeśli nie chcesz korzystać z internetowej ścieżki składania reklamacji lub nie możesz odnaleźć na stronie linii lotniczych stosownego formularza, napisz własne pismo i przekaż je adresatowi osobiście lub listownie.
Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot powinien zawierać:
twoje dane (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu)
dane linii lotniczych (nazwę, adres), od których ubiegasz się o przyznanie zadośćuczynienia
dane identyfikujące lot (numer i harmonogram lotu, destynację, datę i godzinę wylotu)
jasno sprecyzowane żądanie (napisz, że domagasz się wypłaty odszkodowania w formie pieniężnej, podając numer swojego konta bankowego)
wskaż okoliczności, które świadczą o prawie do odszkodowania (planowy i rzeczywisty czas wylotu, długość opóźnienia, przyczynę przesunięcia godziny wylotu)
koniecznie dodaj załączniki (kopie biletów, voucherów, karty pokładowej, potwierdzenia rezerwacji, paragonów z lotniska, wydatków na taksówki, noclegi, posiłki, nawet zdjęcia – wszystko, co potwierdzi twoją wersję wydarzeń)
odręczny podpis
W analogiczny sposób możesz sformułować wniosek o odszkodowanie od biura podróży za opóźniony lot. Adresatem pisma będzie w tym przypadku touroperator.
Uwaga! Linie lotnicze mogą zaproponować ci rekompensatę niepieniężną, np. voucher. Jeśli przystaniesz na tę propozycję, utracisz prawo do odszkodowania finansowego.
30 dni na rozpatrzenie reklamacji
Zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) o prawach konsumenta linie lotnicze mają obowiązek odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni od złożenia jej przez klienta.
Droga do uzyskania zwrotu w praktyce może się jednak znacznie wydłużyć – nawet do kilku miesięcy. By skrócić proces reklamacyjny, zadbaj o to, by składany przez ciebie wniosek był kompletny.
By linie lotnicze nie miały powodu do odrzucenia twojej reklamacji, postaraj się już podczas oczekiwania na wylot zebrać wiarygodne informacje o przyczynach opóźnienia. Możesz np. poprosić obsługę linii o podanie przyczyny opóźnienia na piśmie, które następnie dołączysz do wniosku o zwrot pieniędzy.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?
Na odzyskanie pieniędzy mimo odwołanego lub przesuniętego lotu nie możesz liczyć w sytuacji, w której zdarzenie zostało wywołane nie z winy linii lotniczych, a np. wskutek wybuchu wulkanu, nagłej zmiany pogody, zagrożenia atakiem terrorystycznym czy strajku (chyba, że strajk dotyczy pracowników danych linii).
Opóźnienie samolotu – co przysługuje pasażerowi?
W poniższej tabeli publikujemy o wysokości zwrotu pieniężnego – w zależności od czasu zwłoki i długości podróży.
Opóźnienie do 3 godz. | Opóźnienie 3-4 godz. | Opóźnienie 4-5 godz. | Opóźnienie ponad 5 godz. (gdy podróż przestała spełniać pierwotny cel) | Odległość |
0 EUR | 250 EUR | 250 EUR | 250 EUR | Wszystkie loty do 1500 km lub mniej |
0 EUR | 400 EUR | 400 EUR | 400 EUR | Loty wewnątrz EU dłuższe niż 1500 km |
0 EUR | 400 EUR | 400 EUR | 400 EUR | Loty poza EU od 1500 km do 3500 km |
0 EUR | 300 EUR | 600 EUR | 600 EUR | Loty poza EU dłuższe niż 3500 km |
Jeśli opóźnienie wylotu przekroczyło 3 godziny w stosunku do planowanej godziny, zależnie od długości trasy podróżni mogą liczyć na odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR.
Jeżeli wylot nastąpił później o ponad 5 godzin, pasażerowie mogą żądać zwrotu pieniędzy za bilet. Zwrot przysługuje jednak dopiero wtedy, gdy po upływie piątej godziny oczekiwania lot nie spełnia celu, związanego z pierwotnym planem podróży (np. spotkaniu biznesowemu). Wówczas linie lotnicze dodatkowo muszą zapewnić pasażerowi jak najszybszy lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu.
Przy dłuższych opóźnieniach, których skutkiem jest konieczność noclegu w hotelu, przewoźnik powinien pokryć koszt wynajęcia pokoju i zapewnić transfer między hotelem a lotniskiem.
Przy każdym opóźnieniu linie lotnicze mają obowiązek zapewnić pasażerom darmowe posiłki i napoje, w ilości zależnej od czasu opóźnienia.
Zamów bezpłatną rozmowę z naszym konsultantem lub przejdź do kalkulatora i wybierz oferty dla siebie!