Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Kupiłeś samochód, przeglądasz oferty ubezpieczycieli i zastanawiasz się, dlaczego musisz tak dużo zapłacić za OC? Być może przyczyną jest pojemność silnika. To jeden z parametrów uwzględnianych podczas kalkulacji składki OC. Jaka jest zależność między pojemnością silnika a ceną OC?
Jakie są pojemności silnika?
Producenci oferowane przez siebie pojazdy wyposażają w silniki o różnej pojemności. Jeżeli przyjrzeć się propozycjom koncernów motoryzacyjnych, to można wyróżnić auta z silnikami o pojemności:
- do 1,0 l – na rynku z silnikiem o tej pojemności można kupić m.in. Citroena C1 (998 cm3), Fiata Pandę (875 cm3) czy Opla Astrę (998 cm3),
- od 1,1 do 2,0 l – przykładowe pojazdy z silnikami z tego przedziału to: Honda Civic (1498 cm3), Peugeot Expert (1560 cm3) i Mazda CX-3 (1998 cm3),
- od 2,1 do 3,0 l – silniki w tym przedziale znajdują się w pojazdach Renault Master (2299 cm3), Toyota Land Cruiser (2755 cm3) i Alfa Romeo Giulia (2891 cm3),
- 3,1 l i więcej – to m.in. BMW X7 (4395 cm3), Range Rover (5000 cm3) i Mercedes Benz (5980 cm3).
Dzięki obszernej gamie modeli dostępnych w sprzedaży każdy miłośnik motoryzacji znajdzie coś dla siebie. Przy wyborze auta warto jednak wykazać się zdroworozsądkowym podejściem. Jednym ze stałych kosztów ponoszonych przez właścicieli pojazdów jest ubezpieczenie OC.
Pojemność silnika a OC
Czy pojemność silnika ma znaczenie dla firm ubezpieczeniowych? Ubezpieczyciele chcą znać parametry pojazdu, który ma zostać objęty ochroną ubezpieczeniową. Z tego względu jedno z pytań znajdujących się w formularzach stosowanych przez ubezpieczycieli czy w naszym kalkulatorze OC dotyczy pojemności silnika.
Od jakiej pojemności wyższe ubezpieczenie? Różnica między składką ubezpieczenia pojazdu z silnikiem 1,0 l a silnikiem powyżej 2,0 l wynosi kilkaset złotych. Nie można wskazać jednej pojemności, od której składka OC rośnie – nawet drobna zmiana tego parametru może spowodować, że ubezpieczenie OC będzie nieco droższe.
W jaki sposób stawki OC zależą od pojemności silnika? Z gromadzonych przez ubezpieczycieli danych wynika, że pojazdy z silnikami o dużej pojemności częściej uczestniczą w zdarzeniach drogowych – kolizjach i wypadkach. To z kolei powoduje, że składka ubezpieczeniowa dla tych pojazdów jest wyższa. Odpowiedź na pytanie, czy pojemność silnika ma wpływ na OC, jest jednoznaczna – kupując samochód z pojemnością silnika powyżej 3,0 l, musisz liczyć się z tym, że za jego ubezpieczenie zapłacisz więcej niż za ubezpieczenie auta z silnikiem 1,0 l.
Stawki OC – młody kierowca i auta z dużą pojemnością silnika
Stawki OC nie zależą wyłącznie od pojemności silnika. Znaczenie ma także to, kto jest właścicielem pojazdu. Auta z silnikiem o pojemności powyżej 3,0 l są szczególnie chętnie wybierane przez młodych kierowców. Powód jest prosty – im mocniejszy silnik, tym większą prędkość w krótszym czasie może rozwinąć samochód.
Niestety, młody, brawurowy i niedoświadczony kierowca, który zasiada za kierownicą auta z dużą pojemnością silnika to jedna z najgorszych kombinacji. Ubezpieczyciele automatycznie podwyższają wysokość stawki OC dla takich osób – w tym przypadku ryzyko ubezpieczeniowe jest bardzo wysokie.
Czym jest pojemność silnika i jak się ją wylicza? Przez pojemność silnika rozumie się zsumowane różnice między maksymalną a minimalną objętością każdego z cylindrów. Pojemność silnika wyraża się w cm3 lub litrach.
Aby nie przepłacać za OC, warto zwrócić uwagę na pojemność silnika pojazdu. Im będzie ona mniejsza, tym korzystniejszą stawkę będzie mogła zaproponować kierowcy firma ubezpieczeniowa. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że opłaty OCnie zależą wyłącznie od pojemności silnika – ubezpieczyciele zwracają uwagę także na doświadczenie kierowcy i jego historię ubezpieczeniową
Pojemność silnika a opłaty OC
Jakie OC za silnik 2,0 l? Ile kosztuje OC za silnik 3,0 l? Wskazanie konkretnych cen nie jest niestety możliwe. Firmy ubezpieczeniowe nie stosują stałych cen OC – dla każdego kierowcy dokonywana jest indywidualna kalkulacja. To z kolei powoduje, że tabela prezentująca stawki OCzawiera z reguły uśrednione stawki, jakie musieli zapłacić klienci w pewnym okresie.
Jakie OC za silnik 1.0 l?
Najniższe stawki OC obowiązują właścicieli aut z silnikiem poniżej 1,0 l – szkody wyrządzone autem wyposażonym w silnik o niewielkiej pojemności z reguły są niewielkie. Średnia cena OC oscyluje w granicy 650-1200 zł
Jakie OC za silnik 2.0 l?
Za OC dla pojazdów z silnikiem o pojemności 2,0 l trzeba zapłacić średnio 900-1500 zł. Właściciel pojazdu z silnikiem 1,2 l będzie musiał zapłacić niższą składkę od właściciela samochodu z silnikiem 1,4 l.
Jakie OC za silnik 3.0 l?
Ile kosztuje ubezpieczenie 3,0 l silnika? Właściciele pojazdów wyposażonych w silniki o tej pojemności płacą średnio od 1000 do 1900 zł. Chcesz poznać dokładną cenę? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC – jeżeli jesteś doświadczonym kierowcą, masz szansę na atrakcyjniejszą cenę.
Pojemność silnika a akcyza – kto płaci najwięcej?
Pojemność silnika a składka OC to nie jedyna zależność, o której należy pamiętać. Zakup samochodu z zagranicy wiąże się z koniecznością odprowadzenia akcyzy, której wysokość również zależy od pojemności silnika. Od wielu lat stawki są takie same:
- 3,1 proc. wartości samochodu – dla aut osobowych o pojemności silnika do 2000 cm3,
- 18,6 proc. wartości samochodu – dla aut osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.
Ile wynosi akcyza za auto powyżej 2,0 l? Jeżeli np. kupisz pojazd o pojemności silnika 2755 cm3 i zapłacisz za niego 7000 euro (31 500 zł), to tytułem akcyzy będziesz musiał odprowadzić 5859 zł.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.