Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Dziura w oponie to coś, czego kierowcy nie lubią najbardziej. Jednocześnie nie każde uszkodzenie opony oznacza, że nie można jej dalej eksploatować. Dowiedz się, kiedy możliwa jest naprawa opony, a kiedy niezbędna będzie jej wymiana.
Przebita opona - co robić?
Podstawą jest sprawdzenie, do jakiego uszkodzenia doszło. Od tego zależy, czy opona będzie mogła zostać naprawiona, czy też nie. Na drodze może dojść do:
- uszkodzenia boku opony - na oponie możesz zauważyć m.in. wybrzuszenia, nacięcia czy pęknięcia,
- uszkodzenia czoła bieżnika - z reguły ma to miejsce, gdy podczas jazdy najedziesz na coś ostrego.
Od tego gdzie i jaki rodzaj uszkodzenia wystąpił zależy to, czy łatanie opony będzie możliwe.
Czy można naprawić oponę uszkodzoną z boku?
Uszkodzona opona z boku nie nadaje się do naprawy. Jeżeli na oponie pojawiły się np. wybrzuszenia, to oznacza to tyle, że uszkodzona jest jej struktura wewnętrzna. Naprawa takiej opony jest niemożliwa, a jej dalsza eksploatacja byłaby bardzo ryzykowna - podczas jazdy może ona wybuchnąć.
Nie zawsze uszkodzona opona z bokubędzie nadawać się jedynie do wyrzucenia. Klejenie opony z boku jest możliwe, jeżeli od opony odstaje kawałek gumy (opona jest nacięta z boku). Klejenia nie wykonuj jednak samodzielnie, ale skonsultuj się z pracownikiem warsztatu wulkanizacyjnego. To on powinien określić, czy dalsza eksploatacja opony po jej naprawie będzie bezpieczna.
Przebita opona w samochodzie - czy można ją naprawić?
Punktowe przebicie opony z reguły ma miejsce po najechaniu na ostry przedmiot. Naprawa takiej opony jest możliwa, ale istnieją pewne ograniczenia, o których trzeba pamiętać. Jeżeli:
- średnica uszkodzenia jest większa niż pięć mm - pracownicy zakładu wulkanizacyjnego powinni sobie z nim poradzić,
- opona ma wysoki indeks prędkości (czyli powyżej 240 km/h) - jej naprawa nie będzie możliwa.
O tym, czy naprawa przebitej opony samochodowej będzie możliwa, decydują zatem dwa czynniki: indeks prędkości i średnica uszkodzenia.
Czy opony run flat można naprawiać?
Zdecydowałeś się na opony run flat? Taka opona wyróżnia się tym, że nawet po jej przebiciu możesz kontynuować jazdę - umożliwia ona dojazd do najbliższego warsztatu samochodowego. Czy opony run flat można naprawiać? Zdania na ten temat są podzielone zarówno między producentami tych opon, jak i wulkanizatorami. Jeżeli:
- po przebiciu opony run flat dojechałeś na niej jedynie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego - zasadniczo jest szansa jej naprawy; oponę musi jednak ocenić fachowiec i to on zdecyduje, czy można będzie jej dalej używać,
- na oponie run flat przejechałeś jeszcze dziesiątki czy nawet setki kilometrów (co nie jest zalecane) - jej naprawa nie będzie możliwa; pokonywanie dłuższych tras na oponie run flat bez powietrza oznacza szybkie zniszczenie gumy.
Aby sprawdzić, czy naprawa opony run flat będzie możliwa, powinieneś zwrócić się do fachowca - wulkanizatora. O ewentualnej naprawie opony zdecyduje on po jej dokładnym obejrzeniu.
Jak rozpoznać oponę run flat? Jeżeli nie jesteś pewien, czy możesz kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu samochodowego, sprawdź oznaczenia znajdujące się na oponie. Powinieneś znaleźć na niej odpowiednie oznaczenie - np. ROF. W ten sposób opony run flat znakuje m.in. firma Goodyear.
Jak sprawdzić, czy opona jest przebita?
Co wskazuje na to, że miało miejsce pęknięcie opony z boku lub doszło do przebicia opony? Zaniepokoić powinno cię:
- skręcanie przez pojazd w jedną stronę,
- dudnienie dochodzące spod samochodu.
Pamiętaj, że do spadku ciśnienia w oponie może dojść również z powodu nieszczelnego zaworu. W tej sytuacji również jednak nie obejdzie się bez konsultacji w zakładzie wulkanizacyjnym.
Chcesz sprawdzić, czy doszło do przebicia opony? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Po zjechaniu na pobocze powinieneś założyć kamizelkę odblaskową (jest to szczególnie ważne po zmroku) i postawić znak ostrzegawczy, który będzie informacją dla innych kierowców.
Ile kosztuje wulkanizacja opony? Każdy zakład wulkanizacji ma własny cennik, a to z kolei utrudnia podanie dokładnych stawek. Z reguły za naprawę opony wulkanizatorzy pobierają opłatę w wysokości od 15 do 45 zł.
Przebita opona a ubezpieczenie
Jazda z przebitą oponą jest niebezpieczna - najlepiej jak najszybciej ją wymienić. Nie musisz jednak robić tego samodzielnie, ponieważ możesz skorzystać z pomocy fachowca. Jeżeli masz ubezpieczenie assistance, wymianę opony zorganizuje firma ubezpieczeniowa. Przykładowo:
- Aviva proponuje polisę assistance w trzech wariantach: Podstawowym, Rozszerzonym i Maksymalnym. W ramach dwóch ostatnich opcji ubezpieczyciel przewidział pakiet „Usprawnienie pojazdu”, w ramach którego otrzymasz pomoc po przebiciu opony lub braku w niej powietrza.
- Concordia w swoim assistance proponuje pomoc po unieruchomieniu samochodu. Przez unieruchomienie rozumiana jest również utrata powietrza w oponie, do której doszło po jej przebiciu. Pomoc oferowana jest w ramach dwóch wariantów assistance: Standard i Premium.
Ubezpieczenie assistance możesz kupić w pakiecie wraz z OC. Z reguły taka polisa nie kosztuje wiele - ceny zaczynają się już od ok. 100 zł.
Przebita opona na autostradzie
Do przebicia opony może dojść też na autostradzie. Holowanie pojazdu na drodze szybkiego ruchu jest możliwe wyłącznie przez upoważnione do tego służby. Jeżeli przytrafi ci się taka awaria na autostradzie, nie zawsze będziesz musiał pokrywać koszty holowania. Wielu ubezpieczycieli zaznacza w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), że w takiej sytuacji pokryje koszty udzielenia pomocy do kwoty określonej w umowie.
Jeżeli chcesz uniknąć samodzielnej wymiany opony, rozwiązaniem jest zakup ubezpieczenia assistance wraz z OC lub OC i AC.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.