Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Pomimo, że samochody elektryczne nie emitują podczas jazdy szkodliwych spalin, nie mają obojętnego wpływu na środowisko. Recykling akumulatorów pozwala na odzysk wielu elementów, które można wykorzystać ponownie. Rozwój tej dziedziny zmniejsza koszty produkcji akumulatorów, a także pozytywnie wpływa na zużycie zasobów naturalnych Ziemi.
Zużycie akumulatorów – problem elektryków
Baterie samochodów elektrycznych nie są wieczne i po pewnym czasie spada ich wydajność. Wówczas zamiast zasięgu deklarowanego przez producenta samochód może przejechać znacznie mniejszy dystans po ładowaniu. Pogorszenie właściwości akumulatorów następuje po pewnym czasie. Okres eksploatacji baterii samochodów jest coraz bardziej wydłużany przez producentów. W obecnie produkowanych samochodach przebieg rzędu 300 tys. km nie powinien stanowić problemu dla zamontowanych akumulatorów trakcyjnych.
Niekiedy jednak usterki w układzie magazynującym energię elektryczną występują znacznie wcześniej. Może się tak wydarzyć w wyniku występowania wady fabrycznej lub np. po kolizji drogowej, podczas której uszkodzeniu mechanicznemu ulegnie bateria samochodu.
Zużycie akumulatorów – nie tylko w samochodach elektrycznych
W samochodach spalinowych również montowane są akumulatory. Są znacznie mniejsze, mają inną budowę, jednak także się zużywają i konieczny jest ich recykling.
W przypadku akumulatorów rozruchowych średni okres eksploatacji jest znacznie krótszy i minimalnie wynosi 2 lata, a więc tyle ile trwa gwarancja na nową część.
W związku z obecnością akumulatorów rozruchowych od dziesiątek lat w motoryzacji ich recykling jest dużo bardziej usystematyzowany, a z uwagi na inną budowę również znacznie prostszy od utylizacji akumulatorów trakcyjnych.
Tempo zużycia akumulatorów – na to mamy wpływ
Niezależnie czy mowa o akumulatorach trakcyjnych, rozruchowych, czy też litowo-jonowych ze smartfonów niewłaściwe użytkowanie może znacznie skrócić czas ich eksploatacji.
Akumulatory samochodów elektrycznych
Czas ładowania samochodów elektrycznych jest nadal dość długi. Z pomocą przyszły szybkie ładowarki, dzięki którym nawet w mniej niż godzinę możemy naładować do pełna samochód elektryczny. Niesie to za sobą niestety negatywne konsekwencje, a najważniejszym jest możliwe szybsze zużycie baterii. Tak, aby jak najdłużej cieszyć się bezproblemową jazdą elektrykiem warto korzystać z ładowarek wysokiej mocy tylko, gdy jest to konieczne. Gdy mamy taką możliwość lepiej podłączyć samochód na noc do ładowarki domowej, która wolniej naładuje baterie, ale za to pozwoli na dłuższe utrzymanie ich w nienagannym stanie.
Baterie samochodów elektrycznych, podobnie jak mniejsze odpowiedniki w smartfonach nie lubią granicznych stanów naładowania. Nie dopuszczajmy zatem do skrajnego rozładowania i nie ładujmy akumulatorów do 100% gdy nie ma takiej potrzeby. Najlepiej poruszać się w zakresie 20-80%.
Akumulatory rozruchowe
Jeżeli poruszamy się samochodem z silnikiem spalinowym i nie chcemy co 2 lata wymieniać akumulatora, warto o niego zadbać podczas eksploatacji. Akumulator kwasowo-ołowiowy do długiej i bezproblemowej eksploatacji potrzebuje odpowiedniego stanu naładowania. Regularna kontrola napięcia akumulatora pozwoli ocenić, czy nie jest potrzebne doładowanie go. Ponadto należy zwracać uwagę na właściwy poziom elektrolitu. W ten sposób dłużej będziemy mogli używać akumulator, nie będzie potrzebna jego wymiana, a co za tym idzie również utylizacja.
Recykling akumulatorów samochodowych – na czym polega?
Akumulatory są zbudowane z drogich i szkodliwych materiałów. W celu ograniczenia uciążliwości produkcji baterii samochodowych zużyte akumulatory poddaje się utylizacji polegającej na jak największym odzysku cennych materiałów.
Akumulatory rozruchowe w głównej mierze zbudowane są z ołowiu. Recykling akumulatorów kwasowo-ołowiowych polega przede wszystkim na odzysku tego pierwiastka, który później jest wykorzystywany do produkcji nowych baterii.
W przypadku akumulatorów samochodów elektrycznych mamy do czynienia z bardziej skomplikowanym procesem. Złożona budowa oraz nie do końca dopracowane metody utylizacji są przyczyną nadal dużej uciążliwości dla środowiska przy produkcji nowych ogniw. Obecnie prowadzone są prace przez wielkie koncerny motoryzacyjne, które mają służyć rozwijaniu skutecznych metod recyklingu akumulatorów samochodowych z elektryków. Dzięki temu w niedługim czasie utylizacja takich baterii powinna nie powinna stanowić problemu, w czasie gdy zużytych części samochodów elektrycznych będzie znacznie więcej.
Stary akumulator na złom – czyli co z nim zrobić?
Starego akumulatora rozruchowego nie można wyrzucić do kosza, ponieważ jako odpad szkodliwy dla środowiska musi trafić w odpowiednie miejsce. Zakład recyklingu akumulatorów we właściwy sposób zutylizuje zużytą część, a odzyskane materiały będą mogły być wykorzystane do produkcji nowych baterii.
Zużytego akumulatora najłatwiej pozbyć się podczas kupowania nowego, ponieważ każdy punkt sprzedaży ma obowiązek przyjąć starą baterię. Jeżeli nie oddamy akumulatora do ceny nowego doliczona zostanie kaucja w wysokości 30 zł, co jest swego rodzaju zachętą do właściwego postępowania z odpadami.
Często również można spotkać się z ogłoszeniami informującymi o skupie akumulatorów. Firmy takie przyjmują akumulatory oferując pewną stawkę za kilogram, a następnie sprzedają je dalej do zakładów recyklingu.
W celu ochrony środowiska zawsze należy przekazywać zużyte akumulatory w odpowiednie miejsce oraz dbać podczas eksploatacji o jak najwolniejsze ich zużycie.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.