Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Rozbieganie Diesla jest zjawiskiem, które może zaskoczyć kierowcę w najmniej spodziewanym momencie i spowodować nieodwracalne zniszczenia silnika. Warto zatem dowiedzieć się, jak uporać się z taką sytuacją, aby w kryzysowej sytuacji zgasić rozbieganego Diesla.
Rozbieganie Diesla - co to znaczy, przyczyny
Opisywany problem dotyczy tylko silników wysokoprężnych, rozbieganie silnika benzynowego nie może się wydarzyć.
Do rozbiegania dochodzi, gdy do komory spalania dostaje się olej. Wówczas olej spala się jak paliwo, a ponieważ silnik Diesla ma zapłon samoczynny, proces ten przebiega niekontrolowanie. W silnikach benzynowych, nawet jeśli doszłoby do zassania oleju przez silnik, nie mógłby on się zapalić bez pomocy iskry ze świecy zapłonowej, gdyż jest ona w tym przypadku niezbędna do zapłonu.
Dlaczego silnik zasysa olej do komory spalania? Dzieje się tak przede wszystkim przez zużytą turbosprężarkę. Np. zużyte łożyska ślizgowe turbosprężarki mogą doprowadzić do powstania nieszczelności. Wówczas olej może zostać zassany do kolektora ssącego przez turbosprężarkę.
Silnik, który spala swój własny olej, będzie pracował na skrajnie wysokich obrotach i nie będzie możliwe zgaszenie go przekręceniem kluczyka w stacyjce. Jeżeli nic z tym nie zrobimy będzie pracował tak długo, aż nie wypali oleju lub nie ulegnie zniszczeniu, najczęściej zatarciu.
Czym grozi rozbieganie silnika?
Jeżeli już dojdzie do rozbiegania silnika i w porę go nie powstrzymamy, możemy liczyć się z kosztownymi uszkodzeniami jednostki napędowej. Silnik w trakcie rozbiegania wkręca się na bardzo wysokie obroty. Wówczas na elementach ciernych wytwarza się niebezpiecznie wysoka temperatura, która nie jest skutecznie odprowadzana do układu chłodzenia. Elementy w silniku ulegają rozszerzeniu i zwiększają swoje wymiary ponad dopuszczalne normy. Gdy skasują się już luzy, dochodzi do tarcia powierzchni o siebie, co powoduje zacieranie się podzespołów silnika. Czynniki te spowodują w końcu zablokowanie silnika, jednak zanim się to stanie dojdzie do nieodwracalnych uszkodzeń.
Jak zgasić rozbieganego diesla?
Jeżeli w odpowiednim momencie opanujemy sytuację, możemy uniknąć kosztownych uszkodzeń silnika. Skoro w przypadku rozbiegania silnika nie można zgasić w normalny sposób, będzie trzeba wspomóc się innymi metodami.
Zdławienie na biegu
Pierwszą i najłatwiejszą metodą jest zdławienie silnika. Gdy podczas jazdy lub postoju zorientujemy się, że silnik zwiększa obroty, pomimo że my nie dodajemy gazu, można przypuszczać, że zaczyna się jego rozbieganie. Wówczas należy zatrzymać samochód i wykonać dwa podstawowe kroki:
- wcisnąć hamulec jak najmocniej i zaciągnąć dodatkowo hamulec postojowy,
- wcisnąć sprzęgło, wrzucić jak najwyższy bieg (piąty lub szósty) i gwałtownie puścić sprzęgło.
W ten sposób silnik powinien zostać zduszony. Sposób ten nie zadziała, jeżeli zbyt wolno będziemy zwalniali pedał sprzęgła - wówczas sprzęgło zacznie się ślizgać i w efekcie może się spalić. Poprawnie zastosowana metoda może uszkodzić nieco sprzęgło, jednak uratuje silnik przed zniszczeniem.
Zatkanie dopływu powietrza do silnika
Silnik do spalania paliwa/oleju zawsze potrzebuje tlenu. Zatem odcinając dopływ powietrza do silnika, możemy zatrzymać rozbiegany silnik.
Metoda ta jest trudniejsza do wykonania od poprzedniej, jednak może być ostatnią deską ratunku, gdy sprzęgło już się ślizga, albo gdy samochód jest wyposażony w skrzynię automatyczną.
Do jej zastosowania musimy pod maską zlokalizować przewody, którymi dopływa powietrze do kolektora ssącego. Warto zrobić to wcześniej, zanim dojdzie do sytuacji awaryjnej. Najłatwiej będzie posłużyć się ostrym nożem, którym przetniemy przewód. Następnie należy zatkać czymś przewód, aby odciąć dopływ powietrza do silnika, co powinno go zatrzymać.
Rozbieganie silnika - zapobieganie
W celu uniknięcia rozbiegania silnika należy regularnie kontrolować jego stan techniczny. Zaniepokoić powinny nas wycieki oleju z okolic turbosprężarki oraz nadmierne ilości oleju w układzie dolotowym. Ponadto należy nasłuchiwać niepokojących dźwięków z turbosprężarki, które mogą świadczyć o jej zużyciu.
Rozbiegany Diesel - naprawa
Zakres napraw rozbieganego silnika zależy przede wszystkim od tego, jak szybko zatrzymaliśmy silnik. Jeżeli pracował on aż do momentu zatarcia, naprawa może być już nieopłacalna lub niemożliwa, gdyż zbyt wiele podzespołów mogło ulec uszkodzeniu.
Jeżeli jednak w porę zareagowaliśmy jest duża szansa, że wystarczy wymienić bądź naprawić turbosprężarkę i wyczyścić układ dolotowy z oleju.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.