Zamów bezpłatną rozmowę z naszym konsultantem lub przejdź do kalkulatora i wybierz oferty dla siebie!
Bank, ubezpieczyciel albo fundusz emerytalny niezasadnie odrzucił twoją reklamację albo potrzebujesz wsparcia w postępowaniu sądowym przeciwko jednej z tych instytucji? Zwróć się o pomoc do Rzecznika Finansowego. Zobacz, jak to zrobić i pobierz wzór wniosku.
Kim jest i czym się zajmuje Rzecznik Finansowy?
Rzecznik Finansowy (który w 2015 roku zastąpił instytucję Rzecznika Ubezpieczonych) jest urzędem państwowym, powołanym w celu zapewnienia konsumentom wsparcia w sporach z instytucjami rynku finansowego:
- bankami (w tym spółdzielczymi),
- SKOK-ami,
- firmami pożyczkowymi,
- zakładami ubezpieczeń,
- funduszami inwestycyjnymi czy
- towarzystwami emerytalnymi.
O pomoc do Rzecznika Finansowego mogą wnioskować osoby fizyczne, będące klientami instytucji finansowych, również wtedy gdy zwracają się w sprawie problemów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Do Rzecznika można zgłosić się z indywidualną skargą na dany podmiot, po poradę, z prośbą o interwencję w sporze z instytucją, udział w postępowaniu polubownym, a także z wnioskiem o zajęcie stanowiska podczas postępowania sądowego (istotny pogląd).
Uwaga! Rzecznik Finansowy nie wydaje decyzji wiążących dla podmiotów rynku finansowego. |
Nie wszystkie usługi świadczone przez Rzecznika są bezpłatne. Za darmo można m.in. złożyć wniosek o rozpatrzenie sprawy przez RF. Wniesienia opłaty będzie wymagało z kolei złożenie wniosku o pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a instytucją finansową.
Porada ekspercka
Jeśli nie wiesz, jak Rzecznik może pomóc w twojej sprawie, skontaktuj się z ekspertami biura, którzy telefonicznie lub mailowo wyjaśnią ci, jakie masz prawa, pomogą zrozumieć niejasne zapisy dokumentów i poinstruują, jakie kroki możesz podjąć w sporze z instytucją finansową.
Postępowanie interwencyjne
Jeśli reklamacja złożona przez ciebie do banku czy innego podmiotu została odrzucona lub nie uwzględniono twoich roszczeń w całości, możesz zwrócić się do Rzecznika o podjęcie interwencji. Jej celem jest przygotowanie przez ekspertów Rzecznika argumentacji, która przekona instytucję finansową do zmiany zdania.
Postępowanie polubowne
To tańsza i szybsza alternatywa dla postępowania sądowego. Pracownik biura Rzecznika pełni funkcję bezstronnej osoby trzeciej, która uczestniczy w próbie rozwiązania sporu między podmiotem rynku finansowego a jego klientem. Postępowanie nie wpływa na możliwość wniesienia sprawy do sądu, ale podjęcie takiego kroku jest podstawa do umorzenia postępowania polubownego przy Rzeczniku Finansowym.
Rzecznik finansowy: ile czasu na odpowiedź?
W latach 2016-2020 do rzecznika wpłynęło 109 tys. wniosków o interwencję lub polubowne i 4100 wniosków o istotny pogląd. Łącznie w tym czasie urząd udzielił 137 tys. porad.
Czas odpowiedzi Rzecznika na wniosek złożony przez interesanta zależy od stopnia złożoności sprawy i liczby prowadzonych przez niego w tym czasie innych spraw. Odpowiedź konsument otrzymuje zazwyczaj w czasie:
- porada e-mail: około 2 tygodni
- postępowanie interwencyjne: po otrzymaniu wniosku Rzecznik w ciągu około 2 miesięcy prześle do instytucji finansowej pierwsze wystąpienie (którego kopię otrzyma również interesant), z kolei całe postępowanie trwa zwykle od 3 do 12 miesięcy,
- postępowanie polubowne: rozpatrzenie wniosku następuje w ciągu 7 dni od jego wpływu, po czym dokument jest badany pod kątem pozostałych wymogów formalnych (trwa to zwykle do 6 tygodni). Po sprawdzeniu kompletności wniosku (lub jego uzupełnieniu), Rzecznik wnosi do instytucji finansowej o zajęcie stanowiska w sprawie.
Jak napisać wniosek do rzecznika finansowego?
Treść wniosków kierowanych do rzecznika finansowego będą się różniły w zależności od sprawy, z jaką się do niego kierujemy. Pismo powinno zawierać:
dane wnioskodawcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania)
dane organu, do którego zwraca się wnioskodawca:
Rzecznik Finansowy
[do wyboru zależnie od rodzaju sprawy:] Wydział Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego/Wydział Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego/Wydział Pozasądowego Rozwiązywania Sporów
Ul. Nowogrodzka 47A
02 – 695 Warszawa
tytuł „Wniosek” z wyszczególnieniem rodzaju wniosku:
Wniosek o podjęcie interwencji z podmiotem rynku finansowego, w związku z nieuwzględnieniem roszczeń w trybie reklamacyjnym
Wniosek o przeprowadzenie pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązania sporu z podmiotem rynku finansowego
Wniosek o przedstawienie Sądowi oświadczenia zawierającego pogląd istotny dla sprawy
prośba o podjęcie interwencji przez Rzecznika wraz z nazwą instytucji finansowej, której sprawa dotyczy i danymi identyfikującymi sprawę (np. Wnoszę o podjęcie interwencji wobec… w sprawie…)
uzasadnienie wniosku (ze wskazaniem, czego ona dotyczy, opisem zdarzeń)
załączniki (np. kopia złożonej reklamacji i otrzymanej na nią odpowiedzi)
Gotowe formularze pobierzesz na oficjalnej stronie internetowej rzecznika, pod adresami:
Wzór wniosku o interwencję w sprawie ubezpieczeniowo-emerytalnej https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2022/01/WUE.Wniosek_interwencja_.docx
Wzór wniosku o interwencję w sprawie bankowo-kapitałowej https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2021/11/Wniosek_interwencja_WBK_2021.docx
Wzór wniosku o przeprowadzenie postępowania polubownego przy Rzeczniku Finansowym https://rf.gov.pl/polubowne/wp-content/uploads/2021/11/Postepowanie-polubowne-2021.docx
Wzór wniosku o przedstawienie istotnego poglądu https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2021/11/Wniosek_istotny_poglad_uniwersalny_2021.docx
Jak skontaktować się z Rzecznikiem?
Jeśli chcesz skontaktować się z ekspertami Rzecznika Finansowego w sprawie porady, możesz to zrobić za pośrednictwem:
infolinii – czynna w dni robocze (porady w sprawach niezwiązanych z COVID-19) pod numerami telefonów:
508-810-370 (w godz. 12:00-14:00) – sprawy związane z OFE, PPE i indywidualnymi kontami emerytalnymi,
22 333-73-25 – (w godz. 8:00-16:00) sprawy związane z bankami i rynkiem kapitałowym,
22 333-73-28 – (w godz. 9:00-14:00) sprawy związane z ubezpieczeniami gospodarczymi (m.in. OC, AC, assistance, na życie, NNW, turystyczne, kredytowe, rolne, przedsiębiorstw).
22 333-73-26 oraz 22 333-73-27 – (w godz. 10:00-14:00) informacje na temat statusu wniosków skierowanych do Rzecznika,
e-maila – pisząc na adres: porady@rf.gov.pl lub przez formularz kontaktowy, dostępny na stronie rf.gov.pl,
profilu na Facebooku – https://www.facebook.com/RzecznikFinansowy/
Zamów bezpłatną rozmowę z naszym konsultantem lub przejdź do kalkulatora i wybierz oferty dla siebie!