Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Planujesz sprzedać swój samochód? Podpisanie umowy z nabywcą to nie wszystkie formalności, jakie na ciebie czekają. Dowiedz się, gdzie zgłosić sprzedaż auta. Sprawdzamy też, kiedy kupujący musi zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.
Jakie informacje powinna zawierać umowa sprzedaży samochodu?
Jeżeli chcesz uniknąć problemów w urzędach, przede wszystkim powinieneś zadbać o to, aby w umowie kupna-sprzedaży samochodu znalazły się wszystkie wymagane informacje. Niezbędne jest zamieszczenie:
- daty i miejsca przeprowadzenia transakcji,
- danych osobowych (wraz z numerami PESEL) i adresów zamieszkania stron transakcji, czyli sprzedającego i kupującego,
- kwoty, za jaką pojazd został sprzedaży,
- w jaki sposób cena za auto została uregulowana,
- wzmianki o tym, że kupujący zna i akceptuje stan techniczny pojazdu,
- informacji o wydaniu pojazdu nabywcy wraz z kluczykami, dokumentami, w tym polisą OC,
- informacji o tym, że podatek PCC obciąża kupującego.
Czy umowa sprzedaży samochodu może być sporządzona przez dwóch kupujących lub sprzedających? Tak. Jeżeli auto jest własnością dwóch lub więcej osób (ich dane są wymienione w dowodzie rejestracyjnym), to każda z nich musi podpisać umowę. Analogicznie należy postąpić, jeżeli pojazd nabywa więcej niż jedna osoba.
Sprzedałem samochód – co dalej? Formalności krok po kroku
Po sprzedaży samochodu masz szereg obowiązków, o których nie powinieneś zapomnieć. W przeciwnym razie grozi ci kara finansowa. O jakich obowiązkach mowa? Najważniejsze to: zgłoszenie sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji i firmie ubezpieczeniowej oraz ewentualne uregulowanie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Gdzie zgłosić sprzedaż samochodu?
Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży? Kierowcy, którzy sprzedali samochód – być może również ty – często błędnie zakładają, że muszą go wyrejestrować w wydziale komunikacji. Tymczasem wystarczy tylko zgłoszenie sprzedaży. Gdzie zgłosić sprzedaż samochodu? Właściwym urzędem jest ten wydział komunikacji, który zarejestrował pojazd. Zbycie auta możesz zgłosić na trzy sposoby:
- Osobiście w urzędzie. Wystarczy, że złożysz wypełniony formularz zawiadomienia o zbyciu pojazdu – druk znajdziesz na stronie internetowej wydziału komunikacji. Pamiętaj, aby do wniosku dołączyć także kopię umowy kupna-sprzedaży auta.
- Korespondencyjnie. Wyżej wymienione dokumenty możesz przesłać na adres wydziału komunikacji. Ponieważ nie otrzymasz odpowiedzi na wysłane zgłoszenie, to dokumenty wyślij listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Przez internet. Sprzedaż auta możesz zgłosić także przez internet. W tym celu będziesz jednak potrzebował profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego.
Osobiste zgłoszenie sprzedaży w urzędzie może być kłopotliwe, szczególnie gdy pojazd jest własnością kilku osób. Wówczas wszystkie osoby, których nazwiska widnieją w dowodzie rejestracyjnym, powinny osobiście zgłosić zbycie pojazdu. Rozwiązaniem może być udzielenie przez współwłaścicieli pełnomocnictwa do załatwienia sprawy jednej osobie.
W znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym znalazł się artykuł, na podstawie którego na kierowców, którzy zbyli pojazd, ale nie zgłosili tego faktu urzędnikom, może zostać nałożona kara finansowa. Wynosi ona od 200 do 1000 zł.
Ile czasu na wyrejestrowanie auta ma sprzedawca? Formalności w urzędzie powinieneś załatwić w ciągu 30 dni.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu – firma ubezpieczeniowa
Co jeszcze trzeba zrobić po sprzedaży auta? Należy zgłosić fakt sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi. Firma ubezpieczeniowa, w której ostatnio kupiłeś ubezpieczenie OC, również musi zostać poinformowana o sprzedaży auta. Powód jest prosty – w przeciwnym razie przedłuży ona ubezpieczenie OC na kolejny okres. Zgłoszenia możesz dokonać na kilka sposobów:
- Osobiście, np. u agenta ubezpieczeniowego. Wówczas wykona on kserokopię umowy kupna-sprzedaży i zadba o to, aby informacja o zbyciu auta została odnotowana.
- Listownie. Możesz wysłać informację o sprzedaży samochodu pocztą i dołączyć do pisma kserokopię umowy.
- Przez internet. Większość firm ubezpieczeniowych umożliwia przekazanie informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub indywidualnego konta klienta.
Jeżeli nie zgłosisz faktu zbycia pojazdu ubezpieczycielowi, możesz spodziewać się wezwania do zapłaty składki za OC na następny rok. Po jego otrzymaniu wyjaśnienie sprawy będzie znacznie trudniejsze.
PCC-3 – jak wypełnić i kto powinien zapłacić PCC?
Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) możesz uregulować zarówno ty (jako sprzedający), jak i druga strona transakcji – wszystko zależy od zapisów, jakie znajdą się w umowie. Standardowy wzór umowy kupna-sprzedaży samochodu przewiduje, że podatek odprowadzi kupujący.
Ile wynosi podatek od sprzedaży samochodu? W 2021 r. PCC to dwa proc. od wartości samochodu. Jak uniknąć podatku od sprzedaży samochodu? To pytanie jest często zadawane przez osoby, które sprzedają lub kupują pojazd. Ze zwolnienia od podatku można skorzystać wówczas, gdy wartość rynkowa auta nie przekracza 1000 zł. Pamiętaj jednak, że jeżeli kwota widniejąca na umowie będzie zaniżona, urząd skarbowy może ją zakwestionować.
Aktualny formularz PCC-3 (zarówno w formie do druku, jak i przesłania online) znajdziesz na stronie internetowej www.podatki.gov.pl.
Jak wypełnić PCC-3? Formularz nie jest specjalnie skomplikowany – składa się z kilku części. Poza wskazaniem swoich danych będziesz musiał podać m.in. przedmiot opodatkowania, podstawę opodatkowania i stawkę podatku.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.