Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
W system start-stop od kilku lat na masową skalę wyposażanych jest wiele samochodów, zarówno niższych, jak i wyższych klas. Ma to związek z coraz bardziej restrykcyjnymi europejskimi regulacjami prawnymi w zakresie emisji spalin oraz rosnącą świadomością ekologiczną - branża motoryzacyjna pracuje intensywnie nad proekologicznymi rozwiązaniami, które mają chronić środowisko naturalne i poprawiać ekonomikę użytkowania pojazdów.
Co to jest system start-stop?
System start-stop (inaczej: funkcja start-stop) jest w pełni zautomatyzowanym elektronicznym układem, którego działanie polega na automatycznym wyłączaniu i włączaniu silnika na światłach lub w korku. Zastosowanie w pojeździe funkcji start-stop ma na celu minimalizację emisji spalin do środowiska, a jednocześnie oszczędność w zakresie zużycia paliwa.
Jak działa system start-stop?
W samochodach, które wyposażone są w manualną skrzynię biegów, start-stop wyłącza silnik, kiedy zatrzymamy pojazd, wrzucimy luz i puścimy sprzęgło. Silnik zostaje ponownie uruchomiony po wciśnięciu pedału sprzęgła. W przypadku tzw. automatów, system wyłącza silnik, kiedy zatrzymamy auto i wciśniemy pedał hamulca, a ponownie uruchamia po jego puszczeniu.
Oprócz samochodów z napędem konwencjonalnym w układ start-stop wyposażona jest zasadnicza większość pojazdów z napędem hybrydowym. Wyłączenie silnika przez funkcję start-stop nie skutkuje wyłączeniem klimatyzacji oraz radia i innych urządzeń pokładowych.
Funkcja start-stop - dla kogo?
System start-stop w samochodzie jest przydatny w typowej jeździe miejskiej, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy często zatrzymujemy się na światłach i jesteśmy narażeni na korki. Według statystyk, około 60 proc. mieszkańców miast stoi w korkach codziennie i dla ponad połowy z nich wzrost wydatków na paliwo jest odczuwalny. Niektórzy producenci szacują, że przy codziennych dojazdach do pracy w mieście, układ start-stop może generować nawet 15 proc. oszczędności, ale wydaje się to lekko zawyżone i wielu fachowców wskazuje na oszczędności na poziomie 5-10 proc.
Jaki akumulator do systemu start-stop?
Ze względu na specyfikę warunków pracy silnika w pojazdach wyposażonych w start&stop, konieczne jest zastosowanie akumulatorów nowej generacji - EFB, AFB, ECM, AGM. Są one droższe niż akumulatory konwencjonalne i trzeba mieć na uwadze, że dłużej trwa również sama wymiana akumulatora. Układ start-stop generuje duże cykliczne obciążenia (rozładowanie i ładowanie), na które tradycyjne akumulatory ołowiowo-kwasowe nie są odporne. Producenci oznaczają kompatybilne z systemem akumulatory w czytelny sposób, umieszczając w nazwie dopisek „start-stop”.
Wady systemu start-stop
Wyposażenie auta w funkcję start-stop pozwala na redukcję emisji CO2 do atmosfery o około 10 proc. i generuje wspomniane już wcześniej oszczędności, system nie jest jednak pozbawiony wad. Start&stop stanowi spore obciążenie dla wielu podzespołów pojazdu, miedzy innymi dla rozrusznika i alternatora. Wydłuża również czas, którego potrzebujemy, aby ruszyć z miejsca. W niektórych samochodach na uzyskanie prędkości 20 km/h potrzeba, przy aktywnym działaniu systemu, niemal dwa razy więcej czasu niż bez niego. W skali całościowego czasu podróży różnice te nie mają dużego znaczenia (liczone są w sekundach), ale dla części kierowców bywają odczuwalne i irytujące. Zdarza się również, że system źle interpretuje sytuację drogową i stwarza pewne utrudnienia, np. przy parkowaniu. Producenci pracują nad coraz inteligentniejszymi rozwiązaniami w zakresie działania start&stop, aby wyeliminować tego rodzaju niedogodności.
System start-stop – przydatne informacje
Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy korzystać z systemu start-stop, sami nie będziemy mogli trwale go wyłączyć. System pobiera informacje z wielu sterowników pojazdu (m.in. o prędkości pojazdu, temperaturze silnika, statusie zapięcia pasów bezpieczeństwa), dlatego trwałe wyłączenie go wymaga ingerencji specjalisty w elektronikę pojazdu. Samodzielnie możemy dezaktywować funkcję tylko doraźnie.
Wymiany akumulatora w samochodach wyposażonych w start&stop podejmują się tylko Autoryzowane Stacje Obsługi i wybrane warsztaty mechaniki pojazdowej. Warto również wiedzieć, że prawidłowe działanie systemu uzależnione jest od wielu czynników i może być zaburzone między innymi przez:
zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturę na zewnątrz,
niezapięte pasy,
niesprawne czujniki (akumulatora, powietrza),
zbyt duże nachylenie terenu,
korzystanie z tzw. asystenta parkowania.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.