Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Koncerny samochodowe przywiązują dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, a to z kolei powoduje, że wypuszczane obecnie na rynek pojazdy są wyposażone w wiele nowoczesnych rozwiązań. Należą do nich m.in. czujniki ciśnienia, czyli system TPMS. Jakie są rodzaje systemów TPMS i jak na co dzień usprawniają one korzystanie z samochodów?
Co to jest i jak działa system TPMS?
TPMS to skrót od Tire Pressure Monitoring System (system monitorowania ciśnienia w oponach). Od 2014 r. czujniki ciśnienia stanowią obowiązkowe wyposażenie pojazdów przeznaczonych na rynek europejski. Za ich montażem przemawia kilka argumentów:
- Spadek ciśnienia w ogumieniu to sprawa naturalna. Powodem nie zawsze jest przebicie opony - znacznie częściej dochodzi do rozszczelnienia ścianek opon.
- Kierowcy nie mają możliwości kontrolowania ciśnienia w czasie jazdy. Tymczasem niskie ciśnienie negatywnie wpływa zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i spalanie - zużycie paliwa wrasta wraz ze spadkiem ciśnienia.
- Niskie ciśnienie w oponach nie pozostaje obojętne na kwestie bezpieczeństwa. W sytuacji awaryjnej sprawne i dobrze przylegające opony to podstawa.
Czujniki ciśnienia na bieżąco kontrolują ciśnienie w oponach i informują kierowcę o wszelkich zmianach - dzięki systemowi TPMS może on odpowiednio wcześnie zareagować.
System TPMS - bezpośredni i pośredni
Jak działa czujnik TPMS? Z uwagi na sposób działania wyróżnia się dwa rodzaje systemów TPMS - bezpośredni (aktywny) i pośredni.
System TPMS bezpośredni
W przypadku systemu TPMS bezpośredniego czujniki ciśnienia znajdują się bezpośrednio w kole. Z reguły czujniki TPMS umieszcza się przy zaworkach powietrza. Kontrolka ciśnienia opon zapala się, gdy wykryta zostanie nieprawidłowość - sensory przekazują dane do komputera pokładowego, a za pośrednictwem wyświetlacza informowany jest kierowca.
Zaletą bezpośredniego systemu TPMS są precyzyjne informacje, które docierają do kierowcy niemal natychmiast. Niestety, czujniki ciśnieniazamontowane w kole mają też swoje wady. Wymiana ogumienia może być czasochłonna - fachowcy nie tylko muszą ostrożnie zdjąć oponę, ale po zmianie koła również zresetować system TPMS.
System TPMS pośredni
Alternatywą dla TPMS bezpośredniego jest TPMS pośredni. W jego przypadku czujniki ciśnienia nie znajdują się w kole - to, czy ciśnienie w oponie jest prawidłowe, weryfikują układy ABS i ESP. Odbywa się to w oparciu o liczbę obrotów każdego z kół lub ich wibracje. Jeżeli wspomniane układy wykryją nadmierną liczbę obrotów w jednym z kół, oznacza to, że w oponie doszło do spadku ciśnienia.
Pośredni system TPMS jest mniej precyzyjny niż bezpośredni - to jego główna wada. Do zalet należy z kolei zaliczyć brak szkód, które mogą zostać spowodowane niewłaściwym demontażem kół i opon - nie ma obawy o przypadkowe uszkodzenie czujników ciśnienia TPMS.
O rodzaju czujników ciśnienia TPMS decyduje producent pojazdu. Bezpośredni system TPMS musi być montowany w tych autach, które są wyposażone w opony typu run flat. |
Jak wyłączyć czujnik ciśnienia w oponach?
Jeżeli doszło do awarii czujnika ciśnienia w oponie, to komputer pokładowy będzie wciąż wyświetlał ostrzeżenie. Może to być irytujące - stąd pytanie, jak wyłączyć czujnik ciśnienia w oponach. Czy jest to w ogóle możliwe? Okazuje się, że nie każdy producent samochodów pozwala na taką operację.
Jak wyłączyć kontrolkę ciśnienia w oponach Ford? Jak wyłączyć czujnik ciśnienia opon Mazda 6? Na takie pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi - wszystko zależy od rozwiązań, jakie zastosował producent w konkretnym modelu. Jeżeli zależy ci na wyłączeniu czujników ciśnienia TPMS, to pozostaje zajrzeć do otrzymanej wraz z pojazdem instrukcji obsługi. Jeżeli producent przewidział możliwość wyłączenia sensorów, to znajdziesz tam informacje o tym, jak powinieneś postępować.
Uszkodzenie czujników ciśnienia TPMS oznacza konieczność zakupu ich nowego zestawu. Za komplet czujników trzeba zapłacić ok. 100 zł. |
Wymiana opon z czujnikami - o czym trzeba pamiętać?
Montaż czy demontaż opon w kołach z czujnikami wymaga od wulkanizatora wprawy i doświadczenia - w czasie tych czynności może dojść do przypadkowego uszkodzenia czujników ciśnienia TPMS. Jak wymieniać opony z czujnikami ciśnienia?
W pierwszej kolejności fachowiec sprawdza, czy rzeczywiście w kołach umieszczone zostały czujniki ciśnienia. Jeżeli tak, konieczne jest zachowanie większej ostrożności. Z kolei sam proces wymiany ogumienia nie różni się od standardowego - po podniesieniu samochodu demontowane są poszczególne koła, a następnie zakładane są nowe opony. Dodatkowa czynność ma miejsce po montażu ogumienia - wulkanizator czasem musi przeprowadzić kalibrację komputera samochodu. Z reguły jednak trwa to zaledwie chwilę.
W przypadku sezonowej wymiany opon kierowca musi jeszcze pamiętać o prawidłowym przechowywaniu kół. Możliwości jest kilka: mogą one być składowane np. w piwnicy (najlepiej w workach), w garażu lub w przechowalni opon.
Na wypadek kłopotów z ogumieniem w trasie warto kupić ubezpieczenie opon. Polisa zapewnia wsparcie fachowców m.in. w razie konieczności wymiany opon w kołach z czujnikami ciśnienia. |
Czujniki ciśnienia TPMS - jakie mają zalety i wady?
System TPMS w samochodzie nie jest już dziś nowością. Niektórzy kierowcy postrzegają jednak czujniki ciśnieniawyłącznie w kategorii większych wydatków i dodatkowych obowiązków - konieczne jest choćby dbanie o poprawne funkcjonowanie czujników TPMS. Trzeba jednocześnie pamiętać, że rozwiązanie to ma swoje zalety. Do najważniejszych należy zaliczyć:
- Możliwość zaoszczędzenia na paliwie. Prawidłowe ciśnienie w oponach oznacza, że konsumpcja paliwa pozostaje na właściwym poziomie.
- Wygoda. Zwłaszcza młodzi kierowcy mogą mieć problem z określeniem, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe.
Kierowcy kupujący nowe pojazdy co do zasady nie mają wyboru w kwestii systemu TPMS. Z kolei ci, którzy chcą uniknąć tego rozwiązania, mogą wybierać jedynie w starszych, używanych modelach samochodów.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.