Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Trójkołowce na kategorię B to rozwiązanie dla osób, które chcą poczuć się jak na mocnym motocyklu, a nie posiadają wpisu w rubryce z symbolem A w prawie jazdy. Wbrew pozorom ograniczenia w poruszaniu się motocyklem trzykołowym są mniejsze niż dla jednośladowego odpowiednika.
Motocykl trójkołowy – krótka charakterystyka
Jak sama potoczna nazwa wskazuje - motory trzykołowe mają 3 koła. Dodatkowe koło jest umieszczone na przedniej, bądź tylnej osi. Motocyklem trzykołowym można nazwać pojazd, który zalicza się do kategorii L5e i otrzymał homologację według zasad na tę kategorię. Wyróżnia się ona warunkiem odległości między podwójnymi kołami osi, która nie może być mniejsza niż 460 mm. Często motocykle dla poprawy właściwości jezdnych są wyposażone w dodatkowe koło na jednej z osi, ale równie często odległość między kołami jest mniejsza niż wymagana i wówczas wg prawa mamy do czynienia z motocyklem jednośladowym – kategoria L3e.
Do motocykli trójkołowych nie można zaliczyć również motocykli z koszem bocznym, pomimo że również posiadają trzy koła. Wynika to z tego, że ten rodzaj pojazdów jest zaliczany do odrębnej kategorii - L4e - a zatem nie można poruszać się nimi na zasadach przypisanych dla trójkołowców.
Motocykl na trzech kołach – przewaga nad jednośladami
Dodatkowe koło w motocyklu może znacznie ułatwić poruszanie się po drogach niedoświadczonemu motocykliście. Przede wszystkim poprawia ono stabilność pojazdu, czy to statycznością (nie trzeba podpierać motocykla na postoju), czy też dynamizmem (podczas szybkiej jazdy, jak i wolnego manewrowania w ciasnych miejscach).
Kolejnym aspektem przemawiającym na korzyść motocykli trzykołowych jest poprawiona skuteczność hamowania. Dodatkowe koło to dodatkowa powierzchnia kontaktu opony z nawierzchnią i rozbudowany o kolejną parę cierną układ hamulcowy. Taka konfiguracja oferuje większą stabilność podczas hamowania, a gwałtowne zatrzymywanie pojazdu grozi mniejszym ryzykiem wywrotki.
Trójkołowiec, który nie jest zbyt szeroki ma także te same korzyści, co płynące z poruszania się klasycznym motocyklem. Są nimi przede wszystkim:
- ułatwione manewrowanie na zatłoczonych ulicach (większa stabilność poprawia jeszcze ten aspekt),
- łatwość w parkowaniu – wystarczy niewielkie miejsce parkingowe,
- przyjemność z jazdy – to już kwestia gustu, nie każdemu spodoba się jazda z wiatrem „we włosach”,
- lepsze osiągi od większości samochodów – autom ciężko dorównać przyspieszeniu motocykla,
- mniejsze spalanie – w zależności od mocy i pojemności motocykla oszczędności na paliwie mogą być ponad dwukrotne w porównaniu z samochodem.
Motocykle 3-kołowe na kategorię B – zasady, jakie należy spełnić
Kierowcy samochodów jakiś czas temu uzyskali możliwość jazdy motocyklami do 125 cm3 pojemności silnika bez prawa jazdy kategorii A. Kolejnym udogodnieniem było umożliwienie poruszania się motocyklami trójkołowymi na kategorię B, jednak aby móc się nimi poruszać należy spełnić kilka warunków.
Kategoria motocykla, rozstaw kół
Pierwszą i najważniejszą kwestią jest posiadanie motocykla, który jest zaliczany do kategorii L5e. Poza wymaganym rozstawem kół bliźniaczych, pojazd taki musi posiadać odpowiednią adnotację w dokumentacji. Zdarza się, że starsze motocykle pomimo spełnienia warunków są zarejestrowane jako zwykłe motocykle.
Pojemność i moc trójkołowca
W odróżnieniu od warunków przy poruszaniu się zwykłym motocyklem na kategorię B, motocykl trójkołowy nie jest obłożony dodatkowymi ograniczeniami odnośnie mocy i pojemności silnika. W związku z tym wystarczy znaleźć motocykl o odpowiedniej kategorii i można nie zwracać uwagi na pojemność jego silnika. Zatem z prawem jazdy kategorii B można jeździć zarówno skuterem 3-kołowym, jak i „trajką” o, potężnej jak na motocykl, mocy.
Okres posiadania uprawnień
Z założenia motocyklami mogą poruszać się kierowcy samochodów z odpowiednim doświadczeniem w poruszaniu się po drogach. Ustawodawca określił wymagany okres posiadania prawa jazdy kategorii B na trzy lata. Tylko po takim czasie można przesiąść się na trójkołowiec (podobnie jak w przypadku motocykli do 125 cm3 pojemności silnika).
Rozpoczęcie przygody z motocyklem trzykołowym – pokora to podstawa
Zanim zdecydujemy się na przesiadkę z samochodu na motocykl, czy to klasyczny, czy też trójkołowy, należy zdawać sobie sprawę z diametralnie innego sposobu poruszania się tych pojazdów w porównaniu do samochodów. Sprawa wygląda podobnie również w przypadku osób, które już miały do czynienia z motocyklem – jazda trójkołowcem jest w pewnym stopniu łatwiejsza, ale niektóre aspekty w sposobie poruszania się znacznie różnią się od kierowania jednośladem.
Najlepszym podejściem będzie spokojne wdrażanie się w techniki jazdy motocyklem trzykołowym i poznawanie na co można sobie pozwolić, a z czym jeszcze warto poczekać. Pamiętajmy – w motocyklu nie mamy kilogramów metalu wokół siebie, które ochroniłyby nas podczas wypadku.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.