Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Poprawna praca silnika spalinowego zależy od odpowiedniej kolejności zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w poszczególnych cylindrach. Kiedy dochodzi do zakłóceń w tym procesie, mamy do czynienia z wypadaniem zapłonu, czyli niekontrolowanym brakiem spalania mieszanki w jednym z cylindrów.
Wypadanie zapłonu – objawy
Pierwszą wskazówkę zazwyczaj wysyła nam komputer, który daje sygnał o włączeniu kontrolki „check engine”. Gdy połączymy to z nieprawidłowościami w pracy silnika na wolnych obrotach, takimi jak: widoczne drgania i charakterystyczny dźwięk nierównej pracy (zwłaszcza w okolicach rury wydechowej), możemy mieć niemal stuprocentową pewność, że mamy do czynienia z wypadaniem zapłonu. Wypadanie zapłonu występuje również w czasie pracy na wysokich obrotach oraz podczas przyspieszania, ale wówczas objawy te są trudniejsze do wychwycenia.
Wypadanie zapłonu – przyczyny
Z wypadaniem zapłonu mamy najczęściej do czynienia w silnikach o zapłonie iskrowym, tj. zasilanych benzyną lub gazem. Wynika to z tego, że najczęstszą przyczyną wypadania zapłonu są niedomagania w układzie zapłonowym:
brak iskry na świecy,
uszkodzona cewka,
przebicia na przewodach zapłonowych,
w starszych konstrukcjach również uszkodzenia kopułki, czy palca rozdzielacza zapłonu.
Z uwagi na większe obciążenie układu zapłonowego w silnikach zasilanych LPG, wypadanie zapłonu na gazie może występować częściej niż na benzynie.
Gdy winy nie ponosi układ zapłonowy, innymi przyczynami wypadania zapłonu mogą być np.:
nieszczelności w układzie dolotowym,
nieprawidłowe dawkowanie paliwa.
Wypadanie może wzmagać się na zimnym lub ciepłym silniku w zależności od przyczyny usterki.
Wypadanie zapłonu – jak zlokalizować usterkę?
Najprostszym rozwiązaniem przy szukaniu przyczyn wypadania zapłonu, jest skorzystanie z interfejsu diagnostycznego, który powinien pokazać odpowiedni kod błędu. Czasami można poradzić sobie bez pomocy elektroniki i znaleźć pod maską element odpowiadający za powstanie problemów.
Wypadanie zapłonu a świece zapłonowe
Po wykręceniu świec zapłonowych można ocenić ich wygląd. Gdy widoczne są uszkodzenia mechaniczne części ceramicznej lub elektrod, nieodpowiednia przerwa lub ciało obce między elektrodami, wówczas może być konieczna wymiana świec na nowy element. Nawet gdy świece wydają się być sprawne, mogą dać nam wskazówkę na którym cylindrze występuje problem – tam świeca może mieć ciemniejszy kolor od pozostałych lub nawet może być mokra od niespalonej benzyny.
Wypadanie zapłonu a przewody zapłonowe
Jeżeli objawy nasilają się, pojawiają się po deszczu lub w wilgotne dni, to wówczas główną uwagę należy skupić na przewodach zapłonowych. Ich izolacja mogła utracić swoje właściwości, a wtedy już krótka droga do przeskoków iskry w nieodpowiednim miejscu. Najłatwiejszą metodą sprawdzenia przewodów zapłonowych jest obserwowanie ich po ciemku. Należy sprawdzić, czy nie będą widoczne rozbłyski pod maską w trakcie pracy silnika (można ostrożnie spryskać przewody wodą).
Wypadanie zapłonu a nieszczelności w układzie dolotowym
Z kolei nieszczelności w układzie dolotowym można wykryć, poszukując wszelkich uszkodzeń – od obudowy filtra powietrza, aż do połączenia kolektora ssącego z głowicą silnika. Gdy wszystko wydaje się szczelne można posłużyć się spryskaniem opisanych miejsc np. zmywaczem do hamulców. Jeżeli w trakcie tej czynności silnik zacznie inaczej pracować, tzn. że zasysa „lewe powietrze” i należy dokładniej poszukać miejsca uszkodzenia.
Wypadanie zapłonu zdarza się często
Wypadanie zapłonu jest dość częstą przypadłością wśród użytkowników silników benzynowych, która utrudnia codzienną eksploatację. Na szczęście w wielu przypadkach usterkę można usunąć stosunkowo niewielkim kosztem.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.