Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Poprawnie ustawiona zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na bezpieczne prowadzenie się samochodu, a także przyczynia się np. do tempa zużycia opon. Geometrię kół warto kontrolować regularnie, jednak niekiedy ponowne ustawienie zbieżności kół jest niemal obowiązkowe. Co powinno nas skłonić do sprawdzenia zbieżności? Czym tak właściwie jest?
Zbieżność kół - jedna ze składowych geometrii kół
Koła w samochodzie muszą być ustawione w określony sposób, tak aby zapewnić pożądane zachowanie samochodu w trakcie jazdy. Zbieżność kół jest tylko jednym z elementów geometrii zawieszenia i nie powinna być kontrolowana bez pozostałych składowych, takich jak np. kąt pochylenia koła.
Czym jest zbieżność kół?
Zbieżność kół to różnica odległości pomiędzy przednimi a tylnymi krawędziami obręczy kół jednej osi. W samochodach cywilnych koła osi przedniej zazwyczaj są zbieżne, a więc patrząc od góry na samochód, przednie krawędzie koła będą skierowane do siebie. Mamy wówczas do czynienia ze zbieżnością dodatnią. W takim ustawieniu samochód łatwiej utrzymuje kierunek jazdy na wprost i jest bardziej przewidywalny w prowadzeniu.
W przypadku kół osi tylnej producenci samochodów dążą do tego, aby koła były ustawione możliwie równolegle względem siebie.
Ustawianie zbieżności kół - kiedy to robić?
Naprawy zawieszenia
Obowiązkowo zbieżność kół trzeba ustawić po ingerencji w układ zawieszenia lub kierowniczy. Np. gdy wymieniliśmy końcówkę drążka kierowniczego, nie da się samodzielnie przywrócić właściwej zbieżności kół. Niektórzy uważają, że wystarczy policzyć liczbę obrotów przy wykręcaniu i wkręcaniu części. Jednak nie da to satysfakcjonujących efektów m.in. z uwagi na różnice w wymiarach części zamiennych.
Wymiana opon
Inną motywacją do ustawienia zbieżności kół może być montaż nowych opon do samochodu. Niewłaściwie ustawiona geometria kół może w krótkim czasie zniszczyć nowe ogumienie. Biorąc pod uwagę koszt nowych opon, nie warto oszczędzać na skontrolowaniu poprawności ustawienia kół.
Okresowa kontrola
Najlepszym rozwiązaniem byłoby regularne sprawdzanie geometrii kół. W pewnym stopniu możemy to zrobić podczas corocznych badań technicznych. Niektóre stacje kontroli pojazdów posiadają urządzenia, które sprawdzają zbieżność kół w trakcie przejazdu po ścieżce diagnostycznej. Nie jest to tak dokładne badanie jak w serwisie, jednak pozwoli ocenić wstępnie, czy należy dokładniej skontrolować geometrię zawieszenia.
Ustawienie zbieżności - cena
Gdy już zdecydujemy się na kontrolę geometrii kół, warto najpierw poszukać pewnego serwisu, który się tym zajmuje. Niewłaściwie przeprowadzona kontrola oraz korekta ustawień może przynieść odwrotne do zamierzonych efekty.
Ile kosztuje ustawienie zbieżności? To zależy od zakresu prac, który będzie wykonywany przy naszym samochodzie. Sama kontrola geometrii kół powinna kosztować około 50 zł.
Biorąc jednak pod uwagę, że samochód pokonuje wiele kilometrów po drogach różnej jakości, po pewnym przebiegu w ustawieniach kół zawsze będzie coś do poprawy. Gdy, poza kontrolą, serwisant skoryguje jeszcze zbieżność kół przednich, cena nie powinna przekroczyć 100 zł.
Jeżeli jednak zależy nam na fachowo przeprowadzonej korekcie geometrii kół, należy zlecać kompleksową usługę w serwisie. W takim przypadku powinna zostać skontrolowana nie tylko zbieżność przedniej, ale i tylnej osi. Dodatkowo skorygowane powinny zostać pozostałe składowe geometrii kół, takie jak np. kąty pochylenia kół. Wówczas cena może wzrosnąć dwukrotnie, jednak będziemy mieli pewność właściwego ustawienia kół w samochodzie.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.