Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Wielu właścicieli aut nie wie, co powinni zrobić po sprzedaży własnego auta. Czy przejść do porządku dziennego nad tym faktem? Czy wyrejestrować pojazd? Czy powiadomić o zbyciu samochodu? No właśnie. Jakich konkretnie formalności powinien dopełnić właściciel sprzedanego auta?
Zbycie a wyrejestrowanie to nie to samo
Sprzedanego samochodu nie trzeba wyrejestrowywać, bowiem wyrejestrowanie pojazdu może nastąpić jedynie na ściśle określonych ustawą zasadach. Jeżeli ktoś sprzedał auto, powinien pobrać specjalny druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Formularz można pobrać w Internecie, następnie należy go wypełnić i dostarczyć do wydziału komunikacji odpowiedniego urzędu gminy. To należy do obowiązku właściciela pojazdu. Ale nie tylko to.
Obowiązki sprzedającego
Na sprzedającym auto ciąży obowiązek zawiadomienia właściwego urzędu oraz ubezpieczyciela, u którego miał wykupione ubezpieczenie OC. Na zgłoszenie zbycia auta właściciel samochodu ma 30 dni. Powinien to zrobić w urzędzie, w którym rejestrował wcześniej auto.
Z kolei na powiadomienie firmy ubezpieczeniowej, w której właściciel sprzedanego auta miał wykupiona polisę OC, ma on 14 dni. W zawiadomieniu firmy ubezpieczeniowej powinny znaleźć się: dane właściciela sprzedanego samochodu oraz nabywcy (nazwisko i imię, adres zamieszkania, nr PESEL, a w przypadku osób prawnych – adres siedziby firmy oraz nr REGON).
Dokumenty do zawiadomienia o zbyciu pojazdu
Jeżeli auto jest sprzedane, to do formularza o zbyciu samochodu należy dołączyć do wglądu oryginał umowy kupna-sprzedaży. Trzeba również dysponować dowodem tożsamości. Jeżeli auto należy do firmy, dołączony powinien być aktualny wpis z Krajowego Rejestru Sadowego. W tym przypadku wszystkie sprawy związane ze zbyciem samochodu może załatwić tylko osoba upoważnione do tego zgodnie z zapisem w KRS. Zawiadomienia o zbyciu samochodu może też dokonać upoważniony pełnomocnik właściciela auta, można również przesłać zawiadomienie pocztą. W takim przypadku należy również dołączyć kopię dowodu osobistego oraz umowy kupna-sprzedaży.
Pamiętaj o...
Podczas sprzedaży samochodu:
- należy dopilnować, aby w przeciągu 30 dni dostarczyć do właściwego wydziału komunikacji zawiadomienia o zbyciu auta;
- trzeba wiedzieć, że zbycie samochodu nie oznacza jego wyrejestrowania,
- w ciągu 14 dni od daty sprzedaży należy powiadomić o tym fakcie ubezpieczyciela i podać dane nabywcy;
- dostarczając zawiadomienie o zbyciu pojazdu, należy dołączyć umowę kupna-sprzedaży oraz dokument stwierdzający tożsamość;
- trzeba wiedzieć, że dostarczenie dokumentu o zbyciu pojazdu pozwoli nam na uniknięcie kłopotów, jeżeli pojazd zostanie wykorzystany do celów przestępczych.
Kierowcy nie zawsze dbają o dopełnienie formalności
Niestety, właściciele sprzedanych aut nie zawsze dbają o formalności związane z powiadomieniem o zbyciu aut, uważając, że to ich sprawa i że to nowy właściciel powinien zadbać o dokonanie wszystkich formalności związanych z zakupem samochodu oraz jego późniejszym ubezpieczeniem. Tymczasem to na właścicielach sprzedawanych aut ciąży obowiązek dostarczenia dokumentów zbycia swoich samochodów.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.