Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Jeśli uznamy, że decyzja zakładu ubezpieczeń w stosunku do naszych roszczeń jest niezasadna, będąc wydana na niekorzyść klienta, powinniśmy konsekwentnie dochodzić swoich praw.
W pierwszej kolejności warto podjąć rozmowy z samym ubezpieczycielem z prośbą o ponowne rozpatrzenie naszego podania, np. o wypłatę świadczenia z polisy NNW, gdy doznaliśmy trwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku. Gdy jednak ten sposób zawiedzie, możemy zwrócić się o pomoc do rzecznika ubezpieczonych.
Jak zgłosić skargę do rzecznika ubezpieczonych?
Skargę do rzecznika przesłać należy do Biura Rzecznika Ubezpieczonych listownie, na adres:
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa
lub mailowo (biuro@rzu.gov.pl), ale tylko w przypadku, gdy wiadomość zostanie opatrzona podpisem elektronicznym.
Dodatkowo Biuro Rzecznika Ubezpieczonych prowadzi dyżury telefoniczne. Dzięki temu wszyscy zainteresowani mogą uzyskać bezpłatną, fachową pomoc w pozyskaniu informacji i porad w sprawach ubezpieczeniowych.
W kwestiach dotyczących ubezpieczeń gospodarczych skontaktować się z ekspertem można pod numerem telefonu: 22 333 73 28. Infolinia czynna jest od w godzinach 8.00 – 18.00 w dni robocze.
W sprawach związanych z zabezpieczeniem emerytalnym dzwonić należy pod numer: 22 333 73 26 lub 22 333 73 27. Doradcy dostępni są od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00.
Jak napisać skargę?
Kierując skargę na ubezpieczyciela do rzecznika ubezpieczonych, pamiętać należy o podaniu w piśmie naszych danych osobowych: imienia i nazwiska, adresu zamieszkania i do korespondencji, numeru telefonu kontaktowego, przy czym członkowie funduszu emerytalnego muszą podać także swój numer PESEL, NIP oraz rachunku w OFE.
We wniosku, skardze lub zażaleniu trzeba nakreślić okoliczności sprawy wyjaśniające sedno problemu, z którym występuje do rzecznika ubezpieczony:
podać zarzuty wobec działań ubezpieczyciela,
uargumentować swoje roszczenia,
przedstawić oczekiwania wobec rzecznika co do pomocy w rozwiązaniu problemu, wymieniając, czy zależy nam np. na wydaniu przez RU opinii czy podjęcia interwencji prawnej.
Jeśli posiadamy korespondencję z ubezpieczycielem, dobrze jest dołączyć jej kserokopię do wniosku przesyłanego do rzecznika. Dotyczy to również wszelkich innych dokumentów, które uznamy za ważne dla wyjaśnienia sprawy spornej.
Gdy ze skargą występuje w imieniu poszkodowanego osoba trzecia, powinna do dokumentacji przesyłanej do BRU dołączyć stosowne pełnomocnictwo (wzór dostępny na stronie internetowej BRU).
O ile nie wynika to z załączonych materiałów, podać należy informacje identyfikujące zakład ubezpieczeń/towarzystwo emerytalne:
nazwę instytucji skarżonej,
rodzaj ubezpieczenia,
numer polisy lub rachunku,
datę i miejsce zdarzenia ubezpieczeniowego.
Im więcej okażemy dokumentów pozwalających na ustosunkowanie się rzecznika do zgłaszanego problemu, tym lepiej dla nas. Pozwoli to mu na dokładne zapoznanie się z naszym wnioskiem/skargą i przyspieszy wydanie decyzji. Wszelkie braki w dokumentacji będą musiały zostać uzupełnione, a to może znacznie wydłużyć czas rozpatrywania sprawy.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.